Efterlyst fiskebåt

Fiskebåten Thunder på 1 175 ton som också uppträtt under många andra olika namn, exempelvis Wuhan 4, Kuko, Rubin och Typhoon 1 är efterlyst av Interpol på begäran av Norge, Australien och Nya Zeeland. Innan den blev en piratfiskebåt har den också gått under namnen Vestruvon och Arctic Ranger. Båten misstänks för tjuvfiske på en lång rad platser och i flera hav:

Norge har bedt INTERPOLs medlemsland om å dele informasjon om fiskebåten Thunder og de som driver den. Det antas at båten fisker ulovlig fanget fisk for over 50 millioner kroner hvert år. Det er andre gang på få måneder at Norge bruker INTERPOL som redskap i arbeidet mot fiskerikriminalitet.

– Fartøyet vi etterlyser gjennom INTERPOL ødelegger næringsgrunnlaget for lovlydige fiskere, og det truer fiskebestandene. I tillegg har vi grunn til å tro at fartøyet driver med dokumentforfalskning. Arbeidet for å avdekke og forhindre ulovlig fiske er viktig for å sikre en bærekraftig forvaltning, og regjeringen er opptatt av å styrke havovervåkning, sier fiskeriminister Aspaker.

ThunderBåten byter namn som människor byter skjorta för att undvika att bli stoppad och beslagtagen av myndigheter:

During the past two years, the vessel has operated under at least three different names and under several flags, in order to avoid detection of illegal fishing activities.

In July 2012, Mongolian registration papers for a vessel called ‘Wuhan 4’ were issued; however in August 2012 the vessel was sighted in the North Indian Ocean under the name ‘Kuko’. In October 2012, the vessel was spotted at a Singapore shipyard under the name ‘Wuhan N 4’ and under a Mongolian flag.

In April 2013, the same vessel requested access to a port in Malaysia under the name ‘Wuhan 4’ but when inspected a few days later in Indonesia, it was using the name ‘Thunder’ and with the Nigerian flag.

“Thunder has been operating under a number of names and flags over several years and we believe this is being done to avoid been caught violating international laws and conventions,” said Gary Orr, Manager, Operational Coordination with New Zealand’s Ministry for Primary Industries.

För närvarande tror myndigheter att båten tjuvfiskar tandfisk i närheten av Antarktis. Båten opereras i likhet med många andra piratfiskebåtar av ett spanskt företag, i detta fall Vistasur Holding eventuellt via Estellares SA i Panama. Andra företagsnamn som förekommer i samband med denna piratfiskebåt är Felicite Shipping Corp på Seychellerna, Southern Shipping i Spanien. Båten är en backebåt (långrevsbåt) och kan mycket väl också höra till de båtar som tjuvfiskar tonfisk.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements