Gamla Astrid är en fiskebåt på 705 bruttoton som har svensk flagg och är hemmahörande på Rörö. Numret på svensk Astrid är GG 764. Det är en kombinerad pelagisk trålare och snörpvadsbåt som ägnar sig åt fiske av sill, skarpsill, makrill och tobis. Längden är 42 meter och motoreffekten 2 760 kw. Båten byggdes år 1997 och ägs Astrid Pelagic AB som ägs av familjen Johansson på Rörö. Utöver GG 764 Astrid äger familjen Johansson också ett små fiskebåtar med svensk flagg.
Nya Astrid är på 2 400 bruttoton och har dansk flagg. Numret är S 264 och den ägs av Astrid Fiskeri A/S som i sin tur ägs av svenska Astrid Fiske AB som ägs av familjen Johansson på Rörö. Båten är 69,95 meter lång och har en motoreffekt på 2 999 kw. Motoreffekten är alltås inte mycket större än för den mycket mindre båten i Sverige. Astrid är den största båt som någon svensk fiskare någonsin ägt, men är inte den största båt en svensk äger, för bland de båtar som Magnus Roth är delägare i finns flera större. Även S 264 Astrid är en kombinerad trålare och snörpvadsbåt för fiske av sill, makrill, skarpsill (brisling), tobis, blåvitling och vitlinglyra (sperling, øyepål).
Nya Astrid är alltså mycket större än svenska Astrid och den största båt Johanssons för närvarande fiskar med i Danmark, E 532 Rockall. En av tre båtar familjens företag äger och som bedriver fiske i Danmark. De andra två är L 525 Thingholt och S 456 Anne-Mie. E 532 Rockall är en trålare som är 57,44 meter lång och har en motor på hela 3 890 kw. Båten drar ofantliga mängder bränsle är är inte speciellt lönsam. Den är inte utrustad för snörpvadsfiske och det kan antas att den säljs när nya Astrid sätts in i fiske. En så stor båt som S 264 Astrid fiskar inte nödvändigtvis mer fisk än Rockall, men den kan vara längre ute till havs innan den behöver land den fångade fisken med mindre bränsleåtgång som resultat. En svagare motor innebär också det mindre bränsleåtgång. Storleken beror främst på större lastutrymme för fångad fisk men innebär också mycket bättre manskapsutymmen.
S 264 Astrid innebär alltså miljövänligare fiske, men också mycket bättre arbetsmiljö för manskapet ombord. Båten har dessutom förutsättningar för ett mer lönsamt fiske än det som bedrivs med E 532 Rockall. Bättre på alla sätt och vis alltså.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om GG 764 Astrid, Astrid Pelagic AB, Johansson, S 264 Astrid, Astrid Fiskeri A/S, Astrid Fiske AB, E 532 Rockall, Arbetsmiljö, Bränsleåtgång, Miljövänligare, Rörö, Skagen, Esbjerg, Thyborøn, Pelagiskt fiske, Sill, Makrill, Tobis, Vitlinglyra, Skarpsill, Blåvitling, Taggmakrill
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.