Nya AB Göteborgs Varv

Varv i Göteborg som ägdes av Lennart Ullberg, också ägare av AB Nordverk som tillverkade delar till Volvo och Saab samt dumprar, väghyvlar och andra arbetsfordon. Från början, 1945 startades bolaget, låg Nordverks verkstäder i Karlstad och Åmål, men 1950 öppnades en ny fabrik i Uddevalla, i det gamla textilföretaget Kampenhofs lokaler.

Varvet i Göteborg ska ha legat något uppströms i förhållande till Göteborgs Fiskhamn. Det  är svårt att begripa var det faktiskt låg nånstans, men enligt bilder i boken Ståltrålare från 2012 bör det ha legat någonstans i det som idag är Marieholms industriområde, alternativt nånstans i Backadalens industriområde.

Åren 1956-61 genomförde AB Nordverk och Nya AB Göteborgs Varv ett par märkliga fartygsaffärer som troligen var av skatteteknisk natur. Dvs de gjordes eventuellt för att minska skattebetalningarna för bolagen eller för Lennart Ullberg själv.

1959 byggde varvet den första fiskebåten av stål med Sverige som byggland. Den byggdes på spekulation men sålde senare till ett partrederi på Hönö. Det skulle bli ytterligare tre färdiga ståltrålare och dessutom ett skrov. Varvet avvecklades redan 1964 och det fartygsskrov som då fanns kvar på varvet färdigbyggdes till en fiskebåt på Nya Halmstadsvarvet AB  där Yngve Smith var VD. Han hade tidigare varit VD på Nya AB Göteborgs Varv. Bygget av skrovet hade påbörjats redan 1960 på varvet i Göteborg

Lennart Ullberg flyttade utomlands 1975 efter att ha lämnat företaget 1972. Vid denna tid hade Nordverks fabrik i Uddevalla omkring 500 anställda.  Hela företaget hade ungefär 600 anställda 1972. Då satt Göran Ullberg (son till Lennart Ullberg), Kurt Mark, Bengt Skånsberg, Karl-Åke Svensson och Rune Pettersson i styrelsen.

1978 fick AB Nordverk problem, såldes för en krona till en ny ägare, men gick i konkurs 1984. Tillverkningen av väghyvlar och dumprar köptes av Mattssongruppens företag Mattssonprodukter i Uddevalla AB (MPAB) år 1982.

Fiskebåtar byggda vid Nya AB Göteborgs Varv, namn, år, hemmahamn, köpare

GG 465 Gerd, 1959, Hönö, Lars, Leif, Paul och Sigvard Nilsson
GG 112 Carmel, 1960, Fotö, Daniel, David och Joel Börjesson
GG 564 Roxen, 1960, Önnered/Gbg, Eskil, Stefan, Bertil, Kurt och Göte Magnusson
LL 550 Ringö, 1960, Fisketången, Per och Kjell Albertsson
GG 405 Tabor, 1964, Fotö, Daniel, David, Joel och Seth Börjesson, byggdes färdigt på Nya Halmstadvarvet AB

Se också Det gamla Göteborg.

Andra källor:

  • Blom, Bornmalm, Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-65, 2012
  • Sveriges 1000 största företag, 1973
  • Svensk Industrikalender 1974

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.