I Kristinehamn låg Bröderna Larssons Varv och Mekaniska verkstad. Varvet byggde under en mängd år fritidsbåtar ritade av den kände båtkonstruktör CG Pettersson (CGP) som var god vän med varvsägarna Richard och Hugo Larsson.
På Larssons varv byggdes många av CGPs vackra stora salongsbåtar, men också mängder av vanliga »Petterssonbåtar« samt många mer snabbgående passbåtar av alla slag och modeller. Däribland tullkryssare, sjöräddningsbåtar och liknande.
Varvet började också redan under tidigt 1930-tal experimentera med en mindre serietillverkning av den klassiska »Petterssonbåten «, vilket föll väl ut.
I mitten på samma decennium fasades emellertid CGP ut allt mer till förmån för Lars Larsson och dennes konstruktioner.
Varvet installerade ofta Albinmotorer i de båtar de byggde:
L engagerades därefter i faderns rörelse, o tillverkning av hans 2-takts fotogenmotor upptogs under varumärket Albin. Snart lyckades L intressera Bröderna Larssons båtbyggeri i Kristinehamn att i stället för amerikanska 2-takts bensinmotorer pröva den L:ska firmans Albinmotor. De antog också hans förslag till en 4-takts bensinmotor, o våren 11 hade L ett 10-tal färdiga. Bröderna Larsson byggde även större båtar, bl a en kryssare till den motorkunnige greven Carl Kalling i Djursholm, vars uppskattning av Albinmotorn gav god reklam. Samarbetet med båtvarvet blev alltmera omfattande, o båtmotorer av olika storlekar blev därigenom Albins huvudprodukt.
Till 14 ritade L själv alla motorerna o deltog i konstruktionsarbetet med stor skicklighet. Han fortsatte även sedan han från 16 mera ägnade sig åt att öka verkstadens kapacitet genom serietillverkning. Han var också konstruktör av de mindre motorer med hög effekt, som länge bidrog till företagets framgång.
Under andra världskriget byggdes också tre fiskebåtar till den tyska marinen, så kallade krigsfiskekuttrar (KFK). Dessa båtar användes som bevakningsbåtar under kriget, för de svenska byggda båtarnas del så tjänstgjorde de främst för den tyska ockupationsmakten i Norge. Vid Larssons varv byggdes fyra fiskebåtar, KFK 121-124.
Sista fritidsbåten i trä byggdes 1949, varefter varvets verksamhet helt övergick till yrkesbåtar av stål och aluminium. Vid denna tid var det bröderna Lars Larsson och Kaj Larsson drev varvet.
1964 brann varvet ner till grunden och därefter lades varvet ner för gott.
Fiskebåtar byggda vid Bröderna Larssons varv, namn, byggår, ägare, kommentar
KFK 121, 1943, Tyska marinen
KFK 122, 1943, Tyska marinen, tjänstgjorde i Norge, till Sovjet
KFK 123, 1943, Tyska marinen, tjänstgjorde i Norge, till sovjetisk ockupationszon och DDR
KFK 124, 1943, Tyska marinen, kvar i Norge som brittisk
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Bröderna Larssons Varv och Mekaniska verkstad, Bröderna Larsson, Lars Larsson, Richard Larsson, Hugo Larsson, Albinmotorer, KFK, Lars Larsson, Kaj Larsson, Varv, Fiskebåtar, Kristinehamn, Tyskland, Norge
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.