Åsiverken

Gösta Nordström, var den som startade Åmåls sportindustri/Åsiverken men redan på 1920-talet startade han ihop med sin bror Åmåls sågverks AB. Detta företag tillverkade de första monteringsfärdiga husen i Sverige,s.k. ÅSA-hus. Ett tag på 1950-talet var de störst i landet på monteringsfärdiga hus och exporterade över hela världen. 1941 lämnade dock Gösta Nordström företaget.

1944 lyckades Gösta Nordström, Vigeor Viktorsson, Yngve Enger och  Sture Levin köpa loss Svensk Gummiindustri – ett dotterbolag till Järn och Trä i Åmål som gått i konkurs. Järn o Trä var den största industrin i Åmål på den tiden med ca 600 anställda.

Svensk Gummiindustri med omkring 40 anställda levererade främst produkter till armén, men fick ställa om till civil produktion när kriget tog slut 1945. Väsktillverkning startade exempelvis 1944. Företaget tillverkade också bandyklubbor och bordtennisracketar. I mitten på 1960 talet startade Åsiverken tillsammans med ingenjör Olov Lindahl företaget Welltec AB där båthus , presenningar, lagertält mm tillverkades.  1977 lades väsktillverkningen ner och Welltec såldes till Skandinaviska Grammofon AB I Åmål.

Fiskebåten  Anna som låg i Åmåls hamn  blev upprinnelsen till varvsrörelsen när den 1946 köptes av de 4 vännerna bakom Åmåls Sportindustri/Åsiverken. Tanken var att bygga om båten för passagerartrafik men så skedde aldrig då det skulle bli för dyrt. Istället bestämde de 4 kompanjonerna sig för att starta varvsrörelse.

1952 lyckades de få en order på en färja till Vägverket. Vigeor Viktorsson löstes ut ur Åsiverken år 1954, Yngve Enger hade lösts ut långt tidigare. Varvsverksamhet gick med nöd och näppe runt ekonomiskt de första åren men med tiden blev det bättre. 140 fartyg, främst färjor, bogserbåtar och militärfartyg, byggdes fram till 1986. Gösta Nordströms söner Hans och Erik Nordström tog med tiden över företaget.

1983 beslutade företaget att lägga ner båtbyggandet efter fruktlösa försök att konkurrera med länder som gav statliga krediter med låg ränta. Båtbyggande fortsatte dock en tid, bland annat byggdes ett antal fiskebåtsskrov. Efter förhandlingar om ägarbyte så kom riskakapitalbolaget (utvecklingsbolaget) Wermia in i bilden. Efter hårda förhandlingar där det bland annat var att garanterade 30 jobb på varvsområdet. Wemia höll sitt löfte och köpte Elastoteknik i Halmstad och flyttade detta till Åmål. Sjöfartsverket övertog varvsdelen av företaget och drev den vidare en tid.

Fiskebåtar byggda på Åsiverken, namn, år, hemmahamn, köpare

VG 25 Almy West, 1987, Båtfjorden (Bua), ?? (färdigbyggd på Karlstads varv)

Almy West är det enda fiskebåtsskrov jag kunnat hitta som anges som byggt i Åmål, vilket väl borde betyda Åsiverken och efterföljande verksamhet på varvet, men sannolikt byggdes fler fiskebåtsskrov av stål vid varvet. Det finns en US-amerikansk båt, Coastal Sea, som är registrerad som fiskebåt, men i verkligheten verkar det vara ett godsfartyg. Den är byggd 1956 på Åsiverken.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.