Gitte Henning A/S i Skagen, Danmark, har beställt en ny stor pelagisk pelagisk trålare/ snörpvadsbåt baserad på en design från Salt Ship Design i Stord, Norge. Den nya fiskebåten kommer att byggas av Kleven Myklebust Verft, i Gursken, Norge, och kommer att levereras från varvet under 2017.
Den nya båten ska bli 90,5 meter lång och är mycket välutrustat med RSW kylkapacitet på cirka 4000 kW. Fartyget kan fungera fullt ut med diesel-elektrisk drift, i diesel-mekanisk drift eller i kombinerad hybriddrift. Totalt 7 720 kW på en 5 meter propeller ger en dragkraft på mer än 130 ton.
Henning Kjeldsen som äger Gitte Henning A/S har haft ett nära samarbete med Salt under flera månader att utveckla en båt anpassad för sina kvoter och de områden där fartyget kommer att fungera. Detta har resulterat i en mycket effektiv, grön och modern fiskebåt som med mer än 90 meters längd kommer att bli den längsta och största pelagiska fiskebåten i Danmark. Djupgåendet ska i förhållande till den nuvarande Gitte Henning minskas så att båten också kan landa i Thyborøn trots att bruttotonnaget beräknas bli mer, nämligen hela 5 100 bruttoton.
Den nuvarande S 349 Gitte Henning på 4 132 bruttoton ska enligt uppgifter på Fiskerforum.dk tas över av isländska Sildarvinnslan från december i år och samtidigt ska Gitte Henning A/S ta över det isländska företagets Beitir NK 123 som är en betydligt mindre båt om 2 148 bruttoton. Beitir har tidigare varit norska Eros och grönländska Polar Amaroq.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om S 349 Gitte Henning, Gitte Henning A/S, Henning Kjeldsen, Salt Ship Design, Kleven Myklebust Verft, Snörpvadsbåt, Pelagisk trålare, Danmark, Norge, Island, Fiskebåtar, Pelagiskt fiske
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.