Veckans båt – VY 33 Britton

Byggdes av Bruces Nya Mekaniska Verkstad i Landskrona för Elling & Ejsing A/S Maskinverkstad i Hirtshals, Danmark för Ivar Fredriksen på Bornholm. Levererad den 23 januari 1985  för 6,3 miljoner danska kronor med namnet R 169 Grete Mars. Var vid leveransen 21 meter lång och med ett bruttotonnage på 113 ton med en Caterpillar-motor på 353 hk (260 kW).

Såld den 6 juni 1991 för 5,2 miljoner danska kronor till P.O. Ejlhorn ApS i Danmark och omdöpt till L 332 Pernille Michael. Återigen såld den 31 april 1995, nu för 4, 4 miljoner DKK till Birger Michael Christensen i Hirtshals, Danmark och omdöpt till HG 233 Pernille Christina.

AS 238 Christina Maiken

Som AS 238 Christina Maiken: Bild: ./9/” target=”_blank”>Brittana

Den 2 oktober 1997 såldes båten för 5,3 miljoner DKK till Kim Vestergaard i Grenaa, Danmark och blev omdöpt till AS 238 Christina Maiken.

GG 249 Brittana

GG 249 Brittana. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

Till Sverige såldes båten den den 29 augusti 2006. Köpare var Tore Holger Carlsson på Knippla, Sverige och namnet blev nu GG 249 Brittana. Tre år senare, den 9 juli 2009 till SIN-33 AB i Kivik, (Håkan Hjelm och Krister Persson) i Kivik och omdöpt till SIN 33 Anny.

Den 27 februari 2014 köptes båten av Enbloms Fiske AB i Hemse och omdöpt till VY 33 Britton. Hemmahamn är Ronehamn. Båten är idag på 121 bruttoton, 21 meter lång och har en motor på 370 kW. Ägare av Enbloms Fiske AB är Bennet och Jonas Lennart Enbom.

VY 33 Britton

VY 33 Britton. Bild: Markus Westberg

Enbloms Fiske AB går inte speciellt bra och gjorde en stor förlust på en 400 000 under det senast redovisade bokföringsåret som slutade den siste juni 2015. Själva fiskeriverksamheten gav dock ett överskott på 300 000 kronor, men finansiella kostnader och avskrivningar gjorde att det blev en stor förlust, Utbetalade löner var noll under samma bokföringsår så det verkar inte vara ett fiske som det går att leva på.

Jag hittar inte heller Britton på en enda lista över landningar för 2015 och båten tycks inte ha nåt torskfisketillstånd för Östersjön. Båten hade dock fiskerättigheter för 598 ton sill och 438 ton skarpsill under 2015 men inga redovisade landningar av sill eller skarpsill från den pelagiska kvoten, inga landningar av sill och skarpsill i Bottenhavet/Bottenviken och inga landningar av torsk eller rödspätta. Båten verkar inte ha bedrivit nåt gångbart kommersiellt fiske under 2015, för det är en alldeles för stor båt för att kunna fiska på kustkvoten på ett lönsamt sätt. Inkomsterna har därför sannolikt enbart kommit från uthyrning av kvoten till nån annan båt. Exempelvis landade VY-242 Vestland mer än vad de har egna fiskerättigheter för.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.