Veckans båt – VG 59 Lipton

Nuvarande VG 59 Lipton byggdes av Viggo Hansen Broager ApS år 1984 som H 440 Bodø med Jens Peter Holm Andersen som huvudägare. Båten var då på 126 bruttoton och med en längd på ungefär 26 meter. Båten byggdes om något 1994.

1997 såldes båten till P/R Svend Erik Nees (Svend Erik Nees, Tonny Nees och Flemming Funch Hansen) och blev L 197 Dorthe W.  Under denna tid byggdes båten om 1999 (då den bl.a. förlängdes) och 2002. Därefter L 197 Niklas från 2004 till 2005 med Flemming Funch Hansen och Rasmus Dalgaard Arnbak som ägare. Sistnämnda år köpt av Kjærsgaard Hirtshals A/S och fick därefter namnet HG 126 Niklas. Byggdes också om samma år.

HM 431 Mechalan

HM 431 Mechalan. Bild: Willem Oldenburg

2007 köpt av Bent Martin Didriksen varvid båten blev HM 431 Mechalan. Återigen ombyggd därefter (2008). Han sålde båten år 2015 till Lynge Fiskeri ApS som i sin tur sålde den till Kresten Hjelm Cape Horn ApS varefter båten såldes till Svante Carlsson och Göran Gunnarsson i Träslövsläge i Sverige.

Vid försäljningen till Sverige var båten en garnbåt som hamnade på Ö-varvet på Öckerö för ombyggnad till trålare. Trålgalgen hämtades från den skrotade räktrålaren Tove Holm. Vi denna tid var båten på 188 bruttoton och hade en längd på 27 meter.

Ö-varvet_100_år-maj2016_ - 18 (1)Ö-varvet_100_år-maj2016_ - 19 (1)

Svante Carlsson och Göran Gunnarsson har ägt en lång rad båtar med namnet VG 59 Lipton. Traditionellt har i alla fall Gunnarsson ägnat sig åt sillfiske. De deltog också flitigt i handeln med båtar och fiskerättigheter (kvoter) när individuella överförbara fiskerättigheter infördes i Sverige.

De hörde i slutänden till dem som lämnade det pelagiska fisket för att satsa på annat fiske, däribland torskfiske i Östersjön. I efterhand var det nog inte så smart på grund av utvecklingen för torskbestånden i Östersjön. Det fisket har naturligtvis behövt kompletteras med demersalt fiske i Västerhavet.

De har dock inte fiskat speciellt mycket under 2015 och 2016 vad det gäller viktigare kvoterade arter då den gamla båten såldes i slutet av 2015 och den nya inte var klar förrän nån gång på sommaren. Hur mycket fjärsing och okvoterade arter de fiskat är inte känt, men det förefaller oavsett det som om Carlsson & Gunnarsson de senaste åren främst levt på vinsterna från sin handel med båtar och fiskerättigheter. Om de inte helt enkelt arbetat med nåt annat.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements