Wärtsilä ett stort finskt verkstadsföretag med totalt nästan 20 000 anställda. Företaget har verksamhet inom två områden, energiteknik och marinteknik. Dessutom finns en stor serviceverksamhet för underhåll av deras produkter. Energiteknik innebär att de bygger och konstruerar kraftverk medan marinteknik handlar om drivlinor, motorer och fartygskonstruktion. På det marintekniska området har företaget 6 000 anställda.
När det gäller fartygsdesign så arbetar Wärtsilä med alla typer av fartyg, allt från stora handelsfartyg och tankers till små färjor och bogserbåtar. Det innefattar även konstruktion av fartyg till offshoreindustrin såväl som fiskebåtar.
På fiskebåtssidan konstruerar företaget främst stora pelagiska och demersala trålare. En av deras modeller är världens största konstruktion när det gäller pelagiska fiskebåtar. Nämligen VS 6212 som är en pelagisk fabrikstrålare. med en längd på 115 meter. Det finns en sådan båt i drift, Världens största fiskebåt, KW 174 Annelies Ilena på 14 055 bruttoton. Dessutom har de mindre modeller, däribland den kombinerade snörpvadsbåten och trålaren VS 6110 som är 74 meter lång i grundkonstruktion och den pelagiska trålaren VS 6112 med en längd på 75 meter.

Pelagisk frystrålare, Wärtsilä VS 6212
När det gäller demersala fabrikstrålare har de flera grundkonstruktioner, däribland en båt med en längd på 82 meter, VS 6215 ST.

Häcktrålare VS 6215 ST
Just nu har de tre beställningar. Den ena är en stor demersal fabrikstrålare med en total längd på 121 meter. Den är beställd av ett ryskt företag med fiske i Fjärran Östern. Båten ska byggas vid Yantars varv i Kaliningrad. Leveransen ska ske först 2023.

Båten som ska byggas på Yantars varv i Kaliningrad
Den andra beställningen är på en pelagisk fiskebåt, Resolute, för Castlehill LLP i Fraserburgh, Skottland. Båten som är 70 meter lång ska ersätta en äldre båt med samma namn. Den ska byggas vid Balenciagavarvet i Spanien och levereras 2020.

Den nya Resolute
Den tredje ordern är på en krillfiskebåt av modellen VS 6206 FT som byggs för kinesiska Jiangsu Sunline Deep Sea Fisheries Co och ska fiska i Antarktis.

Krillfiskebåt
Motorer och drivlinor från Wärtsilä sitter också i en mängd fiskebåtar som inte konstruerats av företaget. Nyligen levererade de också den flytande fiskfabriken Norwegian Gannet.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.