Världens första vätgasdrivna fiskebåt

Det norska fiskeriföretaget Loran ska ihop med företagen Enova och Skipsteknisk utveckla ett grönt och innovativt fiskefartyg. Den nya fiskebåten förväntas minska användningen av fossila bränslen med mer än 40 procent. Dessutom ska den förberedas för framtida nollutsläppsverksamhet. Det har aldrig gjorts förut.

– Regeringen vill halvera utsläppen från sjöfarten till 2030. För fartyg som rör sig över längre sträckor utmärker sig vätgas som en viktig energibärare. Det är därför glädjande att framtidsinriktade aktörer som Loran satsar på utsläppsminskningar genom innovativa lösningar för vattenbruksnäringen. Så sätter de Norge på kartan som först i världen med en havsgående fiskebåt på vätgas, säger klimat- och miljöminister Espen Barth Eide (Ap), i ett pressmeddelande.

– Genom att vara först ut med vätgas hoppas vi att nya Loran blir ett av fartygen som ligger till grund för ett grönt skifte inom fisket. Om vi ​​idag ska bygga en framtidsinriktad och modern båt vill vi säkerställa att nybygget representerar den modernaste, effektivaste och mest miljövänliga tekniken som går att få, säger Ståle Otto Dyb, VD i Loran och huvudägare.

Viktigt steg

För statliga Enova är det viktigaste med detta projekt att demonstrera användningen av väte i ett oceangående fiskefartyg.

– Även om projektet inte kommer att ge nollutsläpp ser Enova det ändå som ett första viktigt steg på vägen, att demonstrera användningen av vätgas och bränsleceller i fartyg, säger vd för Enova, Nils Kristian Nakstad.

Hybridlösning

Fiskebåten som är en backebåt (långrevsbåt) kommer att vara ute till havs i 4-6 veckor i spänning. för att det ska vara möjligt kommer den att behöva flera energikällor. Grundidén är containerbaserad lagring av vätgas, två 185 kW bränsleceller och ett 2000 kWh batteri utöver konventionella dieselmotorer.

– Backefiske är det skonsammaste fisket för både fisk och havsbotten. Med vätgas som energibärare kan vi också bli det mest miljövänliga fiskefartyget i dagens flotta. Vi hoppas då att vi kan hjälpa till att höja priset och statusen på denna fantastiska produkt som håller högsta kvalitet, säger Ståle Otto Dyb

Nollutsläppsdesign

Fartyget är designat av företaget Skipsteknisk AS. De har fått stöd av Innovation Norge för att utveckla en flexibel design i förhållande till framtida nollutsläpp.

Designen är gjord med tanke på energieffektivitet, värmeåtervinning och möjligheten till en nollutsläpp genom användning av vätgas. Projektet bidrar till kostnadsminskningar, inte minst för fiskebåtar som kan återanvända den flexibla designen. Detta är krävande att utveckla vilket innebären hög kostnad för detta första projekt.

Läs mer om miljövänligt fiske.

Gilla Anders Svensson på Patreon!