Trålfiskeförbudszonerna i Östersjön drabbar det småskaliga fisket

Trålfiskeförbudszonerna i Östersjön drabbar det småskaliga fisket. Att utflyttningen av trålfiskegränserna enbart påverkar det småskaliga fisket i Östersjön har jag skrivit flera gånger tidigare. Det drabbar dem på flera sätt. De måste flytta sitt fiske. Kanske kan de inte landa där de är vana vid att landa. Eller så får de kraftigt ökade bränslekostnader för att de måste fiska långt hemifrån. Ölandsbladet har intervjuar fiskaren Mikael Johnsson som säger:

– Här har det fiskats sedan början av 50-talet. Det har varit god tillgång på sill och skarpsill.

– Men nu kommer våra fiskevatten bli ett försöksområde där det blir totalt fiskestopp. Och jag vet inte vad vi ska göra faktiskt. Någonstans måste jag styra iväg för att fiska den här fisken vi får fiska…

– Det skulle gå åt runt 20- 25 000 liter mer bränsle för att kunna ta upp vår kvot. Det är inte bra, varken för miljö eller plånbok.

– Förra året satsade jag en halv miljon på utrustning i form av beredningslokal och sorteringsmaskiner för att vi skulle kunna uppfylla kraven. Nu är förslaget helt omskrivet och ger oss i princip näringsförbud, det är ett hårt slag.

Johnsson har en mindre trålare som heter KR 59 Solana. 2024 hade Mikael Johnsson och KR 59 Solana fiskerättigheter hade cirka 149 ton sill i individuell och 523 ton i regional tilldelning.

Den båt som hade mest har att fiska under hela året 2024 var den lokala trålaren SIN 802 Courage från Skillinge i Skåne. De hade 547 ton i indviduellt tilldelade fiskerättigheter och 1 605 ton i regionalt tilldelade rättigheter. Jag har dock fått lite olika uppgifter från Havs- och vattenmyndigheten vilket gör att de redovisade uppgifterna kan vara fel. Dessutom kan de ändra sig under året genom försäljningar och köp så om jag får uppgifter vid olika tillfällen så skiljer det en del.

Att en enda båt skulle kunna ha fiskerättigheter för 1 500 ton i veckan som Ölandsbladet skriver är alltså en ren lögn. Det skulle nämligen innebära att den båten skulle fiskerättigheter för hela den svenska kvoten och lite till. Den västkustbåt som hade störst fiskerättigheter i Östersjön under 2024 var GG 505 Lövön med 495 ton. Det flesta fiskebåtar med bas på Västkusten fiskar alltså ungefär lika mycket som trålarna från Östkusten.

Att i de läget inrikta kritiken på de stora trålarna från Västkusten (Lövön är marginellt större än Courage, 484 bruttoton jämfört med 350 bruttoton) är inet rimligt. Dessutom fiskar trålarna från Västkusten normalt mycket längre ut till havs än de lokal trålarna från Östersjöns kuster. De riktar nämligen sitt fiske mot skarpsill och sill är då en bifångst. De påverkas alltås inte av den utflyttade trålfiskegränsen. De enda som åverkas är småbåtar som exempelvis KR 59 Solana.

I slutändan kan båtar också fiska mer än de har fiskerättigheter för genom att byta till sig fiskerättigheter från andra båtar i Sverige såväl som i andra länder. Men ingen båt har någon som helst rätt att fiska 1 500 ton i veckan. Under 2023 landade den båt, GG 207 Torland, som landade mest totalt 2 909 ton. GG 229 Clipperton landade 1 888 ton medan SIN 802 Courage landade 1 619 ton. KR 59 Solana landade 389 ton.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.