Ny stor fiskebåt i svensk ägo

I Frihamnen i Göteborg ligger sen en tid tillbaka en norskregistrerad fiskebåt, M 72 HØ Sævikson. Sen den 19 augusti är den svenskägd. Med 1 211 bruttoton är båten större än den största fiskebåten under svensk flagg i nuläget, GG 330 Carmona som är på 1 023 bruttoton.

Sævikson

Sævikson i Frihamnen. Foto: Lennart Ramsvik, Maritimbild

Om Sævikson ska segla under svensk flagg blir det därmed den största svenskflaggade fiskebåten. Däremot inte den största svenskägda fiskebåten för det finns tre svenskägda båtar i Danmark som är större, S 264 Astrid på 2 160 bruttoton, E 532 Rockall på 1 461 bruttoton och S 205 Ceton på 1 377 bruttoton.

Vem som är den svenske ägaren är än så länge oklart. Det ryktas om Bryngeld Fiskeri AB (Bryngeld) är köparen och att båten därmed ska få namnet Polar. Det handlar i så fall om ett fiskeriföretag som idag bör har en del problem då torskfisket i Östersjön som de ägnar sig åt inte är nåt vidare på grund av småväxt torsk av dålig kvalitet. Inte heller sillfisket familjen Bryngeld driver i det finska företaget AB Kotka Fiskeri OY är utan problem. Detta då de ryska handelsrestriktionerna i samband med situationen i Ukraina och den europeiska kritiken av Ryssland med anledning  av den slagit hårt mot finskt sillfiske i Östersjön.

Frågan är dock om det verkligen är tänkt att båten ska segla med svensk flagg och fiska i svenska vatten. Om inte kan det vara ytterligare en norsk båt som via svensk förmedling är på väg till fiske i Västsahara. Hur det blir återstår att se. Säljare av båten var Sævikson AS och enligt norsk media ska de sluta med fiske helt och hållet. Båten har tidigare varit dansk under namnet HG 266 Strømnes.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Ny stor fiskebåt i svensk ägo”

  1. Jag kan bekräfta att det är vi som köpt Sævikson.
    Vad vi skall använda henne till ska du få gissa, du får två alternativ att välja på:

    Alternativ 1:
    Båten är inköpt som ett led i en invecklad bulvan-affär där Peter Kjellberg (som vanligt) är huvudman och skall flaggas på antingen Belize, Comorerna eller Cook Island. Hon skall naturligtvis enbart fiska utanför Västsahara och båtens storlek gör att vi kan fiska in ännu mer fisk till ockupationsmakten Marocko från Västsaharas utarmade fiskevatten. Eftersom fisket bara blir sämre och sämre passar det utmärkt med en större båt som kan använda ännu större och effektivare redskap! Båten skall drivas med billig arbetskraft från Bangladesh, Burma och Thailand som skall jobba under rena slavkontrakt. Maten kommer vara ransonerad hårt och vi kommer anställa en Vitrysk ex-officer som arbetsledare (han skall jämt bära piska). Vi skall också bygga om henne till tungoljedrift så vi kan köra på lokalt utvunnen skitig högsvavlig tjockolja. Detta är dock bara ett litet kugghjul i det stora maskineri vi planerar att bygga upp för att nå totalt världsherravälde. Vi har skrivit avtal (signerat i blod) med bla Lex Luthor och Ernst Stavro Blofeld om att helt fiska ned alla världens fiskbestånd till nära nog noll, allt för att få fullständig makt och kontroll över världens matproduktion!

    Alternativ 2:
    Båten är inköpt för att ersätta den gamla Polar och skall bedriva samma traditionella pelagiska fiske i Nordsjön, Skagerrak, Kattegatt och Östersjön som vi gjorde med det gamla fartyget ända sedan hon blev byggd 1990 fram tills dess hon såldes. Hon är och förblir Svenskägd och skall segla under Svenskt flagg med kompetent, ung och engagerad helvensk besättning och skall fiska Polars Svenska pelagiska kvoter samt bära vår klassiska distriktsbeteckning GG 505. Vi har köpt henne INTE FÖR att det är ett så stort fartyg utan TROTS att det är det. Anledningen till det är att det är ett kvalitetsbygge från ett av Norges allra bästa offshorevarv FMV (Fitjar Mekaniske Verksted) och hon är ritad av den välrenommerade design & konsultfirman Vik & Sandvik. Skrovet är extremt slankt och energieffektivt då det är ett systerfartyg till ”Innovation Lie” som skapades just för att vara lättdrivet och ekonomiskt. 4+4+6st ”skrovsystrar” har byggts totalt i tre olika serier och de fartyg som ingår i dessa serier (framförallt de två första) hör än idag till de fartyg som återkommande leder ”bränsleligan” inom Norskt fiske. ”Havdrøn” och ”Elisabeth” från den allra första generationen utmärker sej som extremt bränslesnåla fartyg och är bland de fartyg i Norge som fiskar sin kvot med allra minst bränsleåtgång. Nya Polar ex. Sævikson har en robust och pålitlig lågvarvig diesel från MAN B&W Alpha som vi självklart tycker är i största laget men vid rätt optimerad drift tack vare hennes extremt stora propeller med stor utväxling och låga propellervarvtal och effektiva skrov kommer vi kunna driva henne mycket effektivt. På sikt hoppas vi kunna bygga om motorn med sekvensiell lågtrycksturbo och andra liknande modifieringar som skall göra henne ännu snålare i drift. Som en jämförelse kan nämnas att gamla Polar hade 2400 kW och nya Polar har 2941 kW alltså inte så jättemycket mer än den gamla. Gamla Polar gjorde 14 knop på provturen, Nya Polar gjorde 18 kn! Vid ”eko-fart” om 250-300 liter/h gjorde gamla Polar knappt 11 knop, Sævikson gör nästan 13 knop! Nya båten går alltså långt mycket billigare än gamla båten, tar man sen hänsyn till att hon lastar nästan dubbelt så mycket inser man att den totala bränsleåtgången kommer att minska drastiskt. Skulle huvudmotorn gud förbjude ge upp i förtid så slänger vi in en IMO Tier-3 godkänd common-rail diesel från ABC på nått lagom sisådär 2000 hästkrafter. Vi ämnar ta hand om henne väl och efterhand uppgradera och modernisera henne på olika sätt för en planerad livslängd om minst 20-25 år till. Vi letade mycket länge efter ett nytt fartyg att ersätta vår gamla trotjänare med och vi letade frenetiskt efter mindre fartyg mellan 40-50m men allt vi kunde finna var dåligt underhållna klumpedunsar som bara hade blivit dyra i drift och inte gagnat vårt syfte särskilt väl. Visst är hon lite i största laget Sævikson men vi tror att det kommer bli en säker, trevlig arbetsplats där besättningen kommer kunna vakna utsövda ur sina tysta och behagliga sängar och ställa sin kaffekopp på bordet utan slingerduk i den stora trevliga, ljusa och rymliga mässen. Efter lite lärotid och testning och med hänsyn taget till alla aspekter av en båts framdrift är jag övertygad att vi kommer kunna drifta henne extremt bränslesnålt och effektivt. Vi har lite skämtsamt satt upp ett mål om att vi skall fiska ett helt kvotår utan att bunkra en enda gång, utan helt klara oss på de 350 ton diesel hon kan få med sej. Naturligtvis skulle det vara kontraproduktivt mot det uppsatta målet att segla runt med så mycket bränslevikt ombord men jag tror faktiskt det hade gått!

    Så nu får du gissa en gång, vilket tror du det är?

    1. Du vet idag säkert vem jag är och du vet vad jag kommer att gissa. Om du inte vet så kan du ju prata med Lennart Kjellberg, Ove Ahlström, Jan-Erik Axelsson, Börje Johansson, Tomas Johansson, Larssons på Svanen, Sterner Lundgren, Reine Johansson eller nån annan. Du vet säkert vilket inställning jag har till fisket och behöver därmed inte vara så sarkastisk/ironisk. Kanske läser du till och med Yrkesfiskaren där jag skriver regelbundet. Kanske borde du läsa lite av vad jag skrivit om nya Astrid eller nya Carmona för att se vad jag tycker om stora fiskebåtar. Men kort: Stora moderna fiskebåtar är de miljövänligaste fiskebåtarna. Dessutom har de en arbetsmiljö som är mycket bättre än de mindre. Så det är bra. Men jag tror du vet att jag tycker så här, även om du kanske tycker det känns svårt att just jag har kunskap om fiske.

      Att sedan tro att en båt ägd av er kan ha kopplingar till Afrika är ju inte så konstigt. Liberia, Senegal, Västsahara. På alla ställen har ni ju fiskat vid olika tillfällen och med olika båtar med samma namn. Eidesvik har ju dessutom sålt en båt till Sverige tidigare. För användning i Afrika. Bømmelbas som idag heter Adrar. Deras kusin eller syssling äger ju dessutom del i en båt som fiskar med Dakhla som bas. Men jag tror inte Sævikson ska ner till Afrika och jag tror inte Peter Kjellberg köper alla båtar som ska till Afrika.

      Till slut vill jag tacka för all information om båten. Något jag kan skriva mer om när jag fått se den. Så jag räknar med att ni skickar en inbjudan till mig för det. Kanske när den är färdigombyggd, färdigrenoverad och ommålad. Kanske kan det bli en liten artikel i Yrkesfiskaren också.

      Till slut är ju frågan om ni har kvoter kvar från tidigare eller om ni tänker köpa dem från någon?

      1. Jag har insett att jag nog tolkat kommentaren från Urban lite väl bokstavligt. Det är när jag läser det igen uppenbart menat ironiskt/sarkastiskt och som en spark i röven till andra än mig personligen. Jag ber om ursäkt för min feltolkning.

Kommentarer är stängda.