Båtbyte ger mindre Gitte Henning

Henning Kjeldsen och Gitte Henning A/S har beställt en ny båt på ett norskt varv. Den ska bli större än vad någon pelagisk dansk fiskebåt varit tidigare och en av de allra största i Norden. I väntan på den nya båten som ska vara klar år 2017 har företaget sålt den gamla S 349 Gitte Henning på 4 130 bruttoton till Sildarvinnslan på Island. Där ska båten få namnet Beitir. Det är nu den största pelagiska isländska fiskebåten och det största fartyg som någonsin besökt hemmahamnen Neskaupstadur dit båten kom den 23 december.

En bild från Skagen när den ”nya” Gitte Henning hette Eros. Bild: Jimmy Romanowski.

Samtidigt har Gitte Henning A/S övertagit den tidigare Beitir NK 123 på 2 148 bruttoton. Under några år så kommer därför S 349 Gitte Henning inte att vara Danmarks största fiskebåt. Fram till att nya HG 264 Ruth levereras under kommande år är istället HG 265 Asbjørn den största båten med sina 2 967 bruttoton. Den båten har tidigare också varit Gitte Henning. Beitir har byggts om något för de behov som finns i danskt fiske. Båten är renoverad och ommålad på ett polskt varv och genomgår nu motorrenovering på varvet i Thyborøn. Därefter ska båten också få nya trålar och lite andra anpassningar av utrustningen som används vid fisket:

Besætningen er netop nu ved at klargøre nye grejer leveret fra Thyborøn Trawl – da »nye Gitte Henning« er mindre end det gamle, har det været nødvendigt at tilpasse og nyudvikle travlet, hvor maskerne i fortrawlet bliver 3mm i dimension, så de bedre passer til skibet og derfor også fylder mindre på tromlerne.

Udover dette er der taget nye og ekstra fiskepumper ombord. Således fiskene fremover føres fra agten frem i rør til afsilding på fordækket – på det gamle skib var dette betjent fra siden, men man prøver med ændringen, at optimere håndteringen til det bedre. Endvidere er der kommet nyt RSW anlæg ombord, som allerede var bestilt af de tidligere ejere, og endeligt er der kommet et nyt MMC lossesystem til.

Den ”nya” Gitte Henning byggdes urpsrungligen som den norska fiskebåten Eros, för att sen bli grönländska Polar Amaroq och därefter NK 123 Beitir. Om två år kommer den att säljas igen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements