Veckans båt – S 158 Saron

S 158 Saron är en danskflaggad räktrålare som ägs av Jan-Erik Axelsson och hans söner Oskar, Viktor och Filip Algot Axelsson via bolaget Saron Fiskeri A/S. I Sverige äger familjen bemanningsföretaget August Fiskeri AB som hyr ut personal till Saron Fiskeri A/S. Tidigare har Jan-Erik Axelsson bl.a. varit delägare i de svenska fiskebåtar som burit namnet GG 912 Sunnanö.

S 158 Saron är en få kvarvarande fiskebåtar som byggts på VEB Rosslauer Schiffswerft I Rossalu i DDR. Båten byggdes 1966 som GG 429 Rimfors för bröderna Harry, Anders, Edvin och Ludvig Johansson på Åstol. Vid leveransen ersatte den en äldre ståltrålare byggd i Nederländerna.

GG 429 Rimfors var av samma typ som andra båtar som levererades från Rosslau år 1966 som exempelvis GG 205 Ganthi, GG 204 Tor-ön, GG 504 Orion, GG 934 Monsun och GG 190 Silverfjord. Dessa båtar var på mellan 170 och 174 bruttoton med en längd på 33,6 meter.

Totalt byggdes det för svenska kunder 15 båtar på VEB Ernst Thälman Werft i Brandenburg åren 1961-62 och 10 båtar på VEB Rosslauer Werft åren 1964-65. Från 1966 till 1970 byggdes ytterligare cirka 20 båtar för svenska kunder på VEB Rosslauer Werft. Ytterligare ett stort antal byggdes för danska kunder. Förutom S 158 Saron finns idag några andra gamla DDR-båtar som fortfarande är aktiva som fiskebåtar, det är GG 410 Valöskär och VY 242 Vestland, samt en upplagd, GG 663 Crona (tidigare GG 683 Rön, byggdes inte till Sverige). Intill nyligen fanns också LL 578 Svanvik och GG 504 Orion i Sverige. Båtarna finns dock kvar men är sålda från Sverige. Valöskär är precis som Saron en räktrålare och det var också vad Svanvik användes till, Vestland används för pelagiskt fiske i Östersjön.

I Danmark finns RI 433 Emmalie, i  Spanien Aida och Pesorsa Cuatro och i Norge ska den tidigare Rigel som en gång byggdes som GG 791 Biscaya finnas (enligt AIS så finns båten i Skåne).

Ytterligare tre gamla svenskflaggade DDR-byggd båtar tjänstgör som vaktfartyg vid oljefälten i Nordsjön som Esvagt Echo, Esvagt Bravo och Esvagt Promotor. Totalt seglar alltså 12 DDR-båtar fortfarande (13 om Crona räknas).

1971 såldes GG 429 Rimfors till Danmark och blev E 685 Mican med Esbjerg som hemmahamn och med P/R B. N. Rasmussen som ägare. 1978 såldes båten vidare till Hirtshals där den 1978-87 fanns som HG 177 Sonja Irene med Mogens A. Larsen som ägare och 1987-89 som HG 225 Laila Maibritt med Preben Eriksen Sloth som ägare.  Därefter bar det tillbaks till Esbjerg igen, nu som E 588 Rikke Vesterå. Nu var båten ombyggd till häcktrålare.

E 588 Rikke Vesterå

E 588 Rikke Vesterå. Bild: Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg

Efter det såldes båten till Thisted år 1999 som T 127 Karen Nielsen. Sannolikt opererade båten från Hanstholm då den ägdes av Arne Nielsen i Hanstholm. Mellan 199 och 2008 var namnet Karen Nielsen II, 2008 återfanns den i Hirtshals först som HG 306 Tobis med Kjærsgaard Hirtshals A/S som ägare och sen som HG 307 Galeota med Ejvind Rom i Thyborøn som ägare. 2010 avregistrerades båten som fiskebåt och såldes till Hönö där den fick namnet Galeota av Hönö. Senare samma år såldes den dock tillbaka till Danmark och fick snart namnet S 15 Saron, senare S 158 Saron med familjen Axelsson som ägare. De köpte båten av Kjærsgaard Hirtshals A/S.

S 158 Saron

S 158 Saron, Bild: Anders Lidhall

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements