80 procent av Donsös pelagiska fiskeflotta i hamn men ingen svenskflaggad båt

På besök på Donsö där 80% av öns pelagiska fiskebåtar låg i hamn. Om vi nu räknar Anderssons AS 202 Neptun som en Donsöbåt. Om inte så låg bara 75% av Donsöbåtarna i hamn. Den enda som inte fanns där var den enda som är svenskflaggad, GG 438 Clipperton. Förutom danskflaggade AS 202 Neptun så låg där också de danskflaggade S 456 Anne-Mie och L 106 Monsun samt tyskflaggade NC 330 Kristin. Att alla båtarna låg i hamn på hemmaön måste betraktas som mycket ovanligt. Orsaken var att det inte finns nåt tobisfiske i år. Clipperton var uppe i Bottenhavet och fiskade sill.

AS 202 Neptun kanske borde räknas som en Vrångöbåt då en av ägarna bor där. Den andre, Erik Andersson, bor dock på Donsö och honom träffade jag för en liten pratstund där han kom på sin lastmoppe. I koncernen ingår två svenska företag, ett på Vrångö, Odeskär AB, och ett på Donsö, Andersson Bemanning Fiskeri AB. Dessutom ett danskt företag, Odeskar Fiskeri A/S som är det bolag som äger båten. För ett företag som Odeskär är bristen på tobisfiske problematisk då företaget inte har egna kvoter utan hyr inkvoter. För sådana företag är tobisfisket extra viktigt.

Samma förhållanden gäller för L 106 Monsun och S 456 Anne-Mie som ägs av Christer och Lennart Fiskeri A/S respektive Christer & Lennart Fiskeri AB. Ägare av dessa två bolag är bröderna Lennart och Christer Jansson som kommer från den familj också tidigare haft fiskebåtar på Donsö med namnet Monsun, GG 924 Monsun. Den sista flyttades till Finland och fick namnet Karelia år 2007 för att sen hamna i Västsahara år 2012. Hela tiden med Jansson som ägare om jag förstått saken rätt. Till slut såld till marockanska intressen varefter bröderna Jansson köpte en dansk båt, S 456 Anne-Mie, utan kvoter från Astrid Fiskeri A/S. I år har de köpt ytterligare en båt, den nuvarande L 106 Monsun tidigare S 105 Sebastian, från ett annat Röröbaserat företag, Themis Fiskeri A/S. De ryktas också om att de också avtalat om köp av ytterligare en båt. På nåt sätt verkar det som om de försöker bli en slags svensk variant på John-Anker Hametner Larsen, uppköpare av gamla båtar utan kvoter som sen används till skrapfiske (industrifiske).

NC 330 Kristin ägs av ett tyskt dotterbolag till donsöbolaget Kristine Fiskeri AB som ägs av Örjan Karlsson, Ola Hansson, Dan Albert Bergman och Jörgen Sköld. De tre förstnämnda har också bolaget Klara Bemannings AB. Via SBT Strikk AB har Örjan Karlsson också varit engagerad i ett godisföretag i Ryssland. Den nuvarande NC 330 Kristin är såld till Norge och en ny Kristin har köpts, den nuvarande Aine. Bytet av båt ska dock inte ske förrän i början av 2017 om jag förstod saken rätt efter några samtal med ägare och besättningsmän på Kristin. Kristin fiskar en hel del på kontrakt med en fabrik i Mukran på Rügen i östra Tyskland. Andra som också fiskar för samma fabrik inkluderar svenskägda mend danskflaggade S 264 Astrid, danska HG 264 Ruth samt tyska båtar ägda av nederländska Parlevliet & van der Plas.

Donsö_pelag1_Juni2016 - 2Donsö_pelag1_Juni2016 - 3Donsö_pelag1_Juni2016 - 4Donsö_pelag1_Juni2016 - 5Donsö_pelag1_Juni2016 - 6Donsö_pelag2_Juni2016 - 3Donsö_pelag2_Juni2016 - 11Donsö_pelag4_Juni2016 - 3Donsö_pelag4_Juni2016 - 2Donsö_pelag4_Juni2016 - 4Donsö_pelag4_Juni2016 - 7Donsö_pelag4_Juni2016 - 19Donsö_pelag4_Juni2016 - 20Donsö_pelag4_Juni2016 - 21Donsö_pelag4_Juni2016 - 1Donsö_pelag4_Juni2016 - 18Donsö_pelag5_Juni2016 - 2Donsö_pelag4_Juni2016 - 22Donsö_pelag4_Juni2016 - 24Donsö_pelag5_Juni2016 - 3

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements