Veckans båt – Simonas Daukantas

Simonas Daukantas är en stor fabrikstrålare av Moonzund-typ som ägs av det litauiska företaget Baltlanta. Ett företag som ägs av svensken Magnus Roth som är bosatt i Hong Kong. Han var tidigare delägare i Rysslands största fiskeriföretag Karat Group/Norebo Holdings men har sålt sina intressen i det företaget. Båten sköts av Katla Seafoods Canarias, ett bolag som ägs av Roth och Norebo Holdings ihop.

Moonzund

Fiskebåt av Moonzund-typ

Nybyggd var båten 120 meter lång och 19 meter bred med ett bruttotonnage på 7 704 bruttoton. Utrustad med två huvudmotorer på vardera 3 600 hk samt två hjälpmotorer på 1 200 hk var. Som fabrikstrålare utrustad med fiskberedningsfabrik, frysanläggning, konservfabrik samt en fiskmjöls- och fiskoljeanläggning. En häcktrålare huvudsakligen använd för pelagiskt fiske utanför Västafrikas kust.

Simonas Daukantas

Simonas Daukantas som Beta 1. Bild: Patalavaca

Båten byggdes ursprungligen vid Volkswerft VEB i Stralsund, DDR, som Karolis Pozhela år 1989 och hade Klaipeda i Litauen som hemmahamn. 1992 bytte den namn till Simonas Daukantas och var kvar i Klaipeda. 6 år senare såldes båten till Katla Seafoods, ägt av Samherji på Island. Namnet blev nu Beta och till en början var hemmahamnen Limassol på Cypern. Från 2005 var namnet Beta 1 med Belize som flaggland fram till 2014 med undantag av en kort period under 2013 då båten hade polsk flagg och Gdynia som hemmahamn. År 2014 köpt av Baltlanta som döpte om båten till Simonas Daukantas. Återigen blev Klaipeda i Litauen båtens hemmahamn. Båtens omfallgningar under Samherjis ägo och senare försäljning till Baltlanta samt omflaggning till EU-flagg innehåller flera problematiska moment:

Between 2005 and 201314 the Simonas Daukantas (then called Beta 1) was flagged to Belize. On 15 November 2012, Belize was given a warning, or yellow card, by the EU under the EU Regulation on IUU fishing15 for failure to control its fleet and for non-compliance with its obligations under international fisheries law to combat illegal fishing. The vessel continued to operate under the then yellow-carded Belizean flag for another six months, before entering the EU through a Polish flag – under CFR number POL035202225 – in June 2013. It is not illegal for EU vessels to operate under a yellow-carded flag; however, when a country is awarded a red card. EU vessels are not allowed to continue fishing in the waters of that country, and fish products caught by vessels flagged to the red-carded country can no longer be exported to the EU.

After three months under the Polish flag, Simonas Daukantas (then called Beta 1) returned to Belize in September 2013. The following Spring, on 24 March 2014, Belize was red-carded because it failed to act on the EU’s first warning in a timely manner19. The vessel continued to operate under the Belizean flag until 26 February 201420, following which it returned to the EU under a Lithuanian flag. Upon re-entering the EU register in 2014, it was issued a new CFR – LTU00000035721 by the Lithuanian authorities, in breach of EU law.

Although Simonas Daukantas (or Beta 1) was returning to the flag of an EU member state from a carded country, the Polish and Lithuanian authorities granted the vessel authorisation to fish under an official EU fisheries agreement with Mauritania, within weeks of re-flagging to their respective flags. The EU pays considerable sums for access to fish stocks in third country waters – in the case of Mauritania, a sum of €59,125,000 annually – yet to obtain an authorisation to fish under the current external fleet regulation, EU vessels are not required to provide proof of their compliance with applicable conservation and management measures or laws while operating under a non-EU flag. Whilst technically no rules have been broken, it is clear that detailed scrutiny should be applied to all vessels returning from carded flag States to assess their historical compliance with applicable rules. An IMO number is the only way to enable such an investigation.

Simonas Daukantas har ett IMO-nummer (8607220) så kritiken på den punkten är riktad mot EU, inte mot Samherji eller Baltlanta och deras ägare.

Idag är båten på 7 765 bruttoton i likhet med de flesta Moonzundbåtar. Den är ombyggd och moderniserad på en ra områden. Jämfört med svenska och danska fiskebåtar är det en jättebåt och en gång har jag sett en Moonzundbåt i Sverige, Kurshskaya Kosa, som låg ankrad innanför Fotö och Hönö i skydd för vågor och vind. Om Magnus Roth, hans företag och hans båtar räknades bland de största svenska fiskebåtarna skulle de vara överlägset störst och dominera topplistan.

Fiskar idag främst i västsahariska fiskevatten, men även i mauretanska vatten och utanför Namibia och Angola. Fisket är främst inriktat på sardin, makrill och taggmakrill men även andra pelagiska fiskar som sardinella och ansjovis fångas säkerligen.

Simonas Daukantas och Ieva Simonaityte lastar över till Frio Antwerp.

Simonas Daukantas och syterbåten Ieva Simonaityte lastar över till Frio Antwerp. Bild: Baltlanta

Simonas Daukantas

Simonas Daukantas på fiske utanför Mauretanien år 2014. Bild: Gena Anfimov

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!