Den första LNG-drivna fiskebåten

Salt Ship Design AS fick för två och ett halvt år sen uppgiften att utveckla en ny fiskebåt för norska Liegruppen och dess dotterbolag Liafjord AS. Den nya båten ska bära namnet Libas och skiljer sig på en grundläggande punkt från tidigare fiskebåtar.

Libas

Det är den första fiskebåt som byggs för för att drivas med LNG (flytande naturgas. Det blir världens mest miljövänliga större fiskebåt. Båten är dessutom byggd med ett stort batteripaket som komplement. Motorn som ska drivas av LNG är tillverkad av MAN:

MAN Diesel & Turbo has been selected to provide a complete propulsion package and fuel-gas system for the world’s first fishing vessel with LNG propulsion. A 86-metre newbuilding purse-seiner, the ‘Libas’ will be built by Cemre Shipyard in Istanbul. It will feature a MAN 6L51/60DF main engine, Renk gearbox, MAN Alpha propeller system and MAN Cryo LNG fuel-gas system with a 350 m3 tank.

[…]

Wayne Jones, Chief Sales Officer with MAN Diesel & Turbo, said: “This is a pioneering project. At MAN we are convinced that low-emission gas fuels are the silver bullet to decarbonising the shipping industry and we have made it our mission to guide our customers through that transition.”

Lex Nijsen, Head of Four-Stroke Marine, MAN Diesel & Turbo: “This is a very noteworthy win. Our ability to provide this efficient, low-emission, proven LNG-fuelled propulsion package – a world’s first for this environmentally sensitive segment – really puts our credentials as a system provider on display.”

Naturgas är ett mycket miljövänligare bränsle än den diesel som fiskebåtar idag använder. Förutom batterier och LNG-drift är den nya Libas även utrustad med en revolutionerande stabilisatortank som också kan producera el:

Stabilisatortanken er utviklet av franske GEPS Techno og er så langt testet på strømproduserende plattformer til sjøs, og om bord i det franske forskningsskipet Thalassa.

Tanken er utstyrt med en turbin med kapasitet på 30 kW i hver ende som skal produsere strøm når skipet er i bevegelse. Strømmen kan brukes blant annet til belysningen om bord og bidra til å bringe drivstofforbruk og totalutslippene til fartøy ned.  

– For at det skal fungere forutsetter det at det er litt sjø. Det må være minimum to-tre graders rulling på skipet for at turbinene skal produsere strøm, forklarer Ludvig Nyquist, administrerende direktør i GearConsult AS, som har norsk agentur på den franskutviklede stabilisatoren.

Nybygget blir en 86 meter lång och nästan 18 meter bred kombinerad trålare och snörpvadsbåt. Vid trålning ska den kunna använda både enkel- och dubbeltrål.

Nya Libas byggs vid Cemre Shipyard i Turkiet. Leverans är tänkt att ske kring nyår 2019/2020. Båten kostar omkring 300 miljoner NOK.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!