Sovjetiska ångtrålare byggda i Sverige

Åren 1951-53 byggde svenska träbåtsvarv totalt 39 fiskebåtar till Sovjet. Denna order lades till Föreningen Sveriges Mindre Varv och direkt till ett par mindre varv. Samtidigt beställdes också ett antal större ångdrivna fabrikstrålare från några större varv i Sverige.

Totalt byggdes 59 stycken ångtrålare för det statliga sovjetiska företaget V/O Masjinoimport. De byggdes vid Finnboda varv (10 stycken 1951-57), Ekensbergs varv (8 stycken 1952-56) Lindholmens varv (14 stycken 1951-56), Uddevallavarvet (4 st 1951-52), Gävle Varv (17 st 1951-56) och Oskarshamns varv (6 st 1951-52). Lödöse Varv byggde en del av skroven till de ångtrålare som byggdes på Lindholmen och färdigställde en av dem. Leveranserna gick bl.a. till V/O Masjinoimport, V/O Sudoimport och V/O Transmasjimport.

Finnboda och Lindholmen utrustade trålarna med ångmaskiner av egen tillverkning. Det gjorde i huvudsak också Oskarshamns varv men de monterade även ångmaskiner från Lindholmen i ett par.

Båtarna var 63 meter långa, 9,3 meter breda och med ett djup på 4,8 meter. Bruttotonnaget var olika för båtarna från de olika varven och lite olika mellan enskilda båtar på de olika varven. Trålarna från Finnboda var från 698 bruttoton till 711, de från Gävle och Lindholmen varv på cirka 750 bt, de från Uddevallavarvet på cirka 740 bruttoton och de från Oskarshamns varv på cirka 700 bruttoton. De sistnämnda var också något kortare med en längd på 61 meter.

Alla de byggda trålarna var sidotrålare med fabriker för rensning och beredning av fisk ombord såväl som fiskmjölsfabrik, fiskoljefabrik och konservfabrik. Alla hade en bemanning på 44 personer inklusive fabrikspersonalen.

Även i Finland byggdes ångtrålare av samma typ, totalt kanske 31 stycken mellan 1947 och 1957.

Gävle, Ekensberg och Finnboda

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Gävle varv, namn

  • Amur, 1951
  • Kemj, 1951
  • Jerevan, 1952
  • Nikolajev, 1952
  • Cherson, 1952
  • Kiev, 1952
  • Mezenj, 1952
  • Umba, 1953
  • PT-104, 1954
  • 2 st 1955
  • Tjirtjik, 1955
  • Murmansk, 1955
  • Zjemtjug, 1955
  • Tagil, 1956
  • Chita, 1956
  • Charkov, 1956

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Finnboda varv, varvets byggnummer, namn, byggår

  • 349, Sudak, 1951
  • 350, Mojva, 1952
  • 356, Kotelnich, 1955
  • 357, Novgorod, 1955
  • 358, Lot, 1955
  • 359, Priz, 1956
  • 360, Anapa, 1956
  • 364, Klaipeda, 1956
  • 365, Simferopol, 1956
  • 366, Jalta, 1957

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Ekensbergs varv, varvets byggnummer, namn, byggår

  • 199, Baku, 1951
  • 200, Jenisej, 1952
  • 201, Vaigach, 1952
  • 206, Tifon, 1955
  • 207, Zhizdra, 1955
  • 208, Grjazovets, 1956
  • 209, Poti, 1956
  • 210, Kirovabad, 1956
Lindholmen

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Lindholmen, namn

  • Belomorsk, 1951
  • Montjegorsk, 1951
  • Pinagor, 1951
  • PT-24 Petjora, 1951
  • Kovda, 1952
  • Kirovsk, 1952
  • Shuka, 1952
  • Blagosvesjensk, 1955
  • Kureika, 1955
  • Sulin, 1956
  • Nikopol, 1956
  • Djugba, 1956
  • Melitopol, 1956

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Lödöse varv, namn

  • Belomorsk (skrov)
  • Petjora (skrov)
  • ett skrov till en av båtarna som färdigställdes 1952 på Lindholmen
  • Blagosvesjensk (skrov)
  • Stavropol, 1956
Uddevallavarvet

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Uddevallavarvet, namn

Oskarshamns varv

Fiskebåtar (ångtrålare) byggda för Sovjet på Oskarshamns varv, namn

  • Delfin, 1951
  • Tula, 1951
  • Astrakhan, 1951
  • Nenets, 1952
  • Anadiz, 1952
  • Petrozavodsk, 1952

Två av båtarna som byggdes 1955 på Gävle varv har namngivits med ett CIA-dokument som källa. Namnen på de övriga tre är okänt.

För de övriga varven är listorna kompletta förutom namnet på ett skrov från Lödöse varv. Notera också att Lödöse varv färdigställde en trålare för Lindholmens räkning. I övrigt är Teknisk Tidskrift för åren 1950-57 och en rysk sida om ryska fiskebåtar källa till namn och bilder.

Tjirtjik. Bild från Länsmuseet Gävleborg, Okänd fotograf
Advertisements