Bränslesnåla moderna jättetrålare

Norges största fiskeriföretag, Havfisk ASA (tidigare Aker Seafoods ASA) har beställt tre moderna och bränslesnåla trålare från varvsföretaget Vard. De byggs på varvet Vard-Brattvaag i Norge och designen är inspirerad och påverkad av hur man bygger offshore- och supplyfartyg för  oljefälten:

«Gadus Poseidon» er den første i en serie på tre trålere som skal leveres fra Vard til Havfisk i Ålesund. Tråleren er utformet primært for fangst av hvitfisk som torsk, sei og hyse, men har også kapasitet til reketråling. Den nye tråleren til Havfisk ASA er utviklet av Vard med spesielt fokus på miljø. Den bruker betydelig mindre drivstoff enn tradisjonelle trålere og har innebygd fiskemelsfabrikk. Vard har utnyttet designkonsepter fra offshorefartøy i utviklingen av den nye tråleren.

[…]

Man får virkelig følelsen av å være på et offshorefartøy når man kommer om bord i «Gadus Poseidon». Og det er heller ikke så langt fra sannheten dersom man ser på konstruksjon av det moderne fartøyet. Vard sitt unike design reduserer energibehovet i alle driftskondisjoner.
Skroget er designet med tanke på fartøyets drift og operasjonsmodus, eksempelvis effektivitet ved tråling der hastigheten er lav vil det være viktig med god tilstrømning til propellene og retningsstabilitet. I motsjø gir dette skroget betydelig mindre energiforbruk på grunn av sin utforming. Designkonseptet er levert på en rekke av Vard sine offshorefartøy de siste årene.
Agnar Juvik, senior prosjektingeniør ved Vard Design, har vært ansvarlig for utviklingen av fartøyets skipsdesign: – Ved å overføre erfaringer fra andre skipstyper, vil de nye trålerne få et uttestet skrog som gir redusert drivstofforbruk, jevnere hastighet og roligere sjøegenskaper. «Gadus Poseidon» er den første to-propell, diesel-elektriske tråleren som er bygget i Norge.

Förutom Gadus Poseidon som redan är levererad ska ytterligare två båtar vara klara i december, Gadus Njord och Gadus Neptun. Båtarna är på 3 441 bruttoton, 69,8 meter långa och 15,6 meter breda. De hör till de största norska vitifisktrålarna, dvs de fiskar främst med bottentrål efter torsk, kolja och sej. De är dock också utrustade för räkfiske.

Gadus Poseidon

Gadus Poseidon

Att det byggs en hel serie i stort sett likadana fiskebåtar tycks ha blivit allt vanligare. Även danska Karstensens bygger ju en serie fiskebåtar, Herøyhav, Astrid och Haugagut. Kvannøy är en lite större variant av samma modell. Karstensens byggen sker dock inte för ett enda fiskeriföretag.

Vard som tidigare inte byggt några fiskebåtar (i alla fall inte sen 2006) har också levererat en annan stor trålare, Hopen som är 75,5 meter lång, 16 meter bred och på 3 909 bruttoton. Ägare av den båten är Remøy Fiskeriselskap. Det är i likhet med Gadus-båtarna en vitfisktrålare som också är utrustad för räkfiske. Hopen är designad av Skipsteknisk AS och inte av Vard.

Hopen

Hopen

Skipsteknisk har för sin del designat en lång rad fiskebåtar, varav många tillhör de största i den norska, färöiska, irländska eller skotska fiskeflottan.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Bränslesnåla moderna jättetrålare”

Kommentarer är stängda.