Rederiet Ruth startades 1988 av Gullak Madsen och 2 partner genom köp af Arica I (ex Marie Polaris), som därefter blev omdöpt till Ruth. 1990 bytte de till en ny Ruth som köptes från Färöarna och ombyggd. Efter att Gullak Madsen med flera sålt båten blev den HG 263 Stromboli. Den båten verkar idag finnas i Australien. 2003 overtog Gullak Madsen och hans kompanjoner Ordinat från ett norskt fiskeriföretag. Denna båt blev den tredje båten med samma namn. Idag heter den båten H 90 AV Lønningen och ägs av Bømlotrål AS.
Nuvarande HG 264 Ruth övertogs 2009, också det från Ordinat-rederiet i i Norge i en bytesaffär. Ole Nattestad och Mikkjal Godtfred är skeppare på båten och delägare. Alla tre delägarna är sannolikt färingar.
Rederiet Ruth A/S sysslar främst med pelagiskt fiske, med vad efter sill och makrill i huvudsak och med trål efter bl.a. skarpsill (brisling) och tobis. Förutom den större båten HG 264 Ruth som är på 2 017 ton och 61 meter lång verkar det som om företaget också äger två mindre fiskebåtar, HG 149 Jytte-Ellen på 42 ton och HG 34 Kristianna på 5 ton. 2005 var Ruth misstänkt för fusk i samband med blåvitlingfiske.
HG 264 Ruth är troligen Danmarks tredje största ägare av fiskekvoter (nyttjanderätter gällande fisk) och det beräknade värdet på kvoterna är cirka 1 miljard DKK. 2012 hade Rederiet Ruth A/S en bruttovinst på 140 M DKK, en redovisad vinst på 58 M DKK och bokförda tillgångar på 900 M DKK.
På grund av Ruth äger så stora kvoter så har dansk media kallat båtens ägare (liksom andra stora fiskebåtars ägare) för kvotbaroner. Gullak Madsen bryr sig inte speciellt mycket:
Hirtshals-fiskefartøjet HG 264 ”Ruth” er en kæmpestor notbåd og trawler. Et hypermoderne 69 meter langt industriskib, som lander enorme mængder fisk, fordi man har købt kvoter for mange millioner kroner. Rederen, færingen Gullak Madsen, er en af de som Morgenavisen Jylland Posten tirsdag kalder for ”kvotebaroner”.
– Jeg er ligeglad med, hvad jeg bliver kaldt. Jeg er fisker, og har været det siden jeg var 14 år gammel, siger Gullak Madsen til TV2/NORD.
I 2003 blev fiskekvoter gjort til en handelsvare, som man kan købe og sælge. Det har ”Ruth” udnyttet. Nu kan hun fange omkring 10 gange så mange fisk af fem forskellige arter, som de fra staten tildelte kvoter.
– De gamle regler betød, at ingen kunne leve af fiskeri, og at fartøjerne blev alt for små. Hvis vi skal klare os i konkurrencen med de øvrige trawlere i Nordatlanten, skal skibene og kvoterne være store. Kritikken er helt forfejlet, for vi har kun købt kvoter fra skrantende mellemstore industrifartøjer, og ikke de blå kuttere, siger Gullak Madsen.
Rederiet Ruth har för avsikt att inom kort ha en ny större och modernare båt. Den är beställd från Karstensens Skibsværft i Skagen.
Gullak Madsen och hans familj, likaväl som hans medägare i Ruth är också engagerade i en del andra mindre företag.
Mer: Fiskerforum1, 2, 3, 4, Ingeniøren, KM,
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Pelagiskt fiske, Gullak Madsen, Ole Nattestad, Mikkjal Godtfred, HG 264 Ruth, HG 149 Jytte-Ellen, HG 34 Kristianna, Fiskekvoter, Hirtshals, Sill, Makrill, Tobis, Skarpsill, Brisling, Danmark, Nordsjön, Skagerak, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.