1919 etablerade Viktor Löfberg en enkel slip och varvsrörelse i Rönnäng. Verksamheten var i huvudsak inriktad på reparation och underhåll av medelstora sjöbåtar av typen kågar och garnbåtar upp till längder mellan 30-40 fot.
Mellan 1923 och 1933 var Viktor Löfberg verksam som båtbyggare i USA. Han upptog sedan driften vid varvet efter hemkomsten.
År 1944 blev sonen Tore Löfberg ansvarig för verksamheten under namnet V & T Löfbergs slip och båtvarv. Tore Löfberg var utbildad skeppsbåtbyggare hos sina morbröder vid Ringens båtvarv i Marstrand, och han utvecklade varvet så att större fiskefartyg kunde byggas. Mellan 1945 och 1962 byggdes 16 större fiskebåtar vid varvet, de allra flesta för fiskelägen söder om Tjörn, främst Åstol.
Därutöver har det byggts fiskebåtar och fritidsbåtar av mindre storlek än 40 fots längd vid varvet. På senare år har Tores son Tomas Löfberg specialiserat sig på att bygga vackra fritidsbåtar i trä men syssalr också med vinterförvaring av båtar samt reparation och underhåll av fritidsbåtar och motorer. Varvet går under namnet Rönnängs varv.
Varvets byggnader mot havet revs 2012 och där byggs/har byggts ett bostadsområde.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Rönnäng, Fiskebåtar, Varv, Tomas Löfberg, Tore Löfberg, V & T Löfbergs slip och båtvarv, Viktor Löfberg, Rönnängs varv
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.