Myklebust Verft ska bygga två häcktrålare till DFFU

Kleven (moderbolag till Myklebust Verft) har tecknat ett avtal med Deutsche Fischfang-Union (DFFU), dotterbolag till det ledande isländska fiskeri- och sjömatsföretaget Samherji, om att bygga två häcktrålare. Fartygen kommer att levereras från Myklebust Verft under första halvåret 2017, och är av NVC 374 WP design från Rolls-Royce. Det är samma grunddesign som den räktrålare som ska byggas av det norska varvsföretaget Vard.

Roll Royce NVC 374

– Vi är mycket glada över att vi de senaste veckorna har tecknat avtal om byggandet av tre avancerade fiskefartyg, alla tre i samarbete med Rolls-Royce, säger Ståle Rasmussen, VD för Kleven. Fisket har alltid varit en viktig del av vår 100-åriga historia, och vi är mycket glada över att vi återigen kan bygga fiskebåtar på Myklebust Verft. Detta kontrakt var mycket viktigt att säkerställa kontinuiteten för våra anställda på varvet, och det är glädjande att se att våra varv är konkurrenskraftiga internationellt också när det gäller fiskefartyg. Vi ser fram emot att arbeta med Rolls-Royce och Samherji under bygget av dessa sofistikerade fartyg, säger Rasmussen.

– Vi har arbetat med ett kunnigt och ledande rederi när det gäller framtagandet av dessa båtar och detta kontrakt. Vår design och utrustning kommer att bidra till detta blir två av de mest effektiva och moderna fiskefartygen som står att finna i världen. Fartygen är exempelvis utrustade med vår nya B33:45 huvudmotor. Det är också de första fiskefartygen i världen med Wave Piercing-båge, vilket vi tidigare främst har sålt till offshore och handelsfartyg, säger John Knudsen, Rolls-Royce, President Commercial Marine.

– Vårt mål är ett hållbart fiske, och dessa två fartyg markerar ett stort och viktigt steg i utvecklingen av företaget. En av de främsta anledningarna till att vi genomför dessa projekt är att det kommer att ge stora förbättringar för besättningarna ombord. Fartygen uppfyller också stränga miljökrav, och vi är övertygade om att dessa fartyg, konstruerade och byggda i Norge, kommer att vara mycket positiva för utvecklingen av företaget, säger vd Torstein Mar Baldvinson i Samherji Group.

– Kleven har även tidigare byggt Samherji gruppen; FV Vilhelm Thorsteinson levererades år 2000, och har efter leveransen varit en stor succé.

De nya fartygen är 80 meter långa förutom att vara designade av Rolls-Royce ska de också förses med en hel del utrustning från dem.

Kleven är den största helt norskägda varvsgruppen i Norge. Gruppen bygger och utrustar stora och tekniskt avancerade offshorestödfartyg och andra fartyg för norska och internationella kunder. Gruppen är en pionjär när det gäller att bygga LNG-drivna fartyg. Koncernen har två varv: Kleven Verft AS i Ulsteinvik och Myklebust Verft AS i Sande.

Samherji är ett av Europas största fiskeriföretag och det allra största isländska fiskeriföretaget om än inte störst hemma på Island.

När det gäller Rolls Royce är det en av världens största leverantörer av marin utrustning, en av de största konstruktörerna av fartyg samt en ledande leverantör av flygutrustning.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements