Karstensens bygger ny fiskebåt till skottar

Eshcol Fishing Company som ägs av familjen Whyte har lagt en order på ett 70 meter långt nybygge av en pelagisk trålare som totalt är på ungefär 2 350 bruttoton. Storleken är ungefär densamma som svenskägda S 264 Astrid och flera andra båtar som Karstensens byggt. Båten ska vid leveransen sommaren 2017 få namnet FR 249 Grateful och ersätta deras nuvarande FR 249 Forever Grateful som de tidigare sannolikt ägde via företaget Excelsior Fishing Company. Ett företag som de sålt. Fisket är främst inriktat på sill och makrill.

FR 249 Grateful

Bild: Karstensens

William Whyte Sr och Andrew Whyte har lett familjeföretaget för 3 decennier, men har nu överlåtit verksamheten till nästa generation med William Whyte jr som skeppare samt med Nathan Whyte, Aaron Whyte och svärsonen Derek Cardno också ingående i besättningen på båten.  Familjen har en lång tradition som yrkesfiskare som sträcker sig tillbaka till William och Andrew Whytes farfar i början av 1900-talet med den lilla kustfiskebåten FR 887 Excelsior. William Whyte Sr och Andrew Whyte var 1983 de första skotska yrkesfiskarna att anlita Karstensens, då för en större ombyggnad av deras tidigare båt.

Karstensens är mycket nöjda med det nya kontrakter, som understryker varvets position företagen när det gäller konstruktion och bygge av större pelagiska fiskebåtar. Karstensens har för närvarande order på inte mindre än 7 pelagiska fiskebåtar som ska levereras under de närmaste 2 åren.

Grateful kommer att bli den första fiskebåten i den skotska fiskeflottan att utrustas med infällbar bogpropeller, levererad av Brunvoll. MaK ska leverera ett komplett framdrivningsaggregat, inklusive en 9M32 huvudmotor på 4500 kW. Propellerdesignen kommer optimeras för att säkerställa optimal dragkraft för trålfiske samt ge goda egenskaper vid gång.

Hjälpmotorer kommer att vara Mitsubishi, levererade av West Diesel och bestående av 3 enheter, 2 x 820 och 1 x 600 kWe. Rapp Hydema ska leverera alla maskiner/vinschar medan SeaQuest kommer att leverera kranar.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements