Ny tidning om den svenska fiskbranschen

Den svenska fiskbranschen i form av Sjömatsfrämjandet har precis gett ut det första numret av en ny tidning som heter Svensk Fisknäring. Ansvarig utgivare är Roger Thilander, VD på Göteborgs Fiskauktion (GFA), som tidigare arbetat på Göteborgs-Posten. Förutom Sjömatsfrämnjandet och Göteborgs Fiskauktion ligger också SVC Svenska Västkustfiskarnas Centralförbund, Sveriges Fiskegrossister och Göteborgs Fiskhandlareförening bakom den nya tidningen.

Efter att ha lästa det första numret känns det som om det handlar om en glassig reklamtidning än en tidning som diskuterar allvarliga problem för fisket och fiskbranschen. Inget fel på det då en sån tidning också har en målgrupp. Men vill branschen kunna motverka den negativa opinion som skapas av diverse miljöorganisationer på ganska lösa grunder så duger inte tidningen. Den duger till att göra reklam för fiskbranschen, men så som den är gjord duger den inte till att hjälpa till med att vända en besvärlig miljöopinion i framförallt huvudstaden. Men det kanske inte heller är syftet.

Roger Thilanders ord i ledaren förstärker intrycket av att det är ett reklamblad snarare än en opinionsbildande tidning:

Du som mottagare av tidningen är utvald som en viktig person i arbetet med att tillsammans förbättra och utveckla denna viktiga näring. Oavsett om du jobbar direkt med fisket eller finns i nästa led med försäljning, inköp, tillagning eller som beslutsfattare inom kommun eller myndighet.

Samtidigt efterlyser Thilander material från läsare och sådant är ju i allmänhet opinionsbildande material:

Tidningen kommer att utvecklas med tiden. Framförallt saknas det en viktig ingrediens i detta första nummer och det är det läsardrivna innehållet. För att få detta till en angelägen tidning behöver vi också få in material från er läsare. Det kan vara i form av debattartiklar eller insändare, men också som tips och idéer till intressanta nyheter och reportage. Gärna om profilstarka medarbetare!

Med tanke på det stycket är det ju också lite märkligt att de inte kontaktat mig. Sveriges ledande opinionsbildare på området och med en tydlig profil. Men antagligen är det väl så att de inte är beredda att betala för opinionsmaterial och de skulle de ju få göra om jag skulle skriva. Eller så överskattar jag min egen betydelse för opinionsbildningen i branschen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements