Den nya S 205 Ceton är den näst största svenskägda fiskebåten. Störst är S 264 Astrid på 2 352 bruttoton. Dvs om vi inte räknar de båtar som den i Norge bosatte Magnus Roth äger. En namngivningsceremoni genomfördes i måndags då jag också besökte båten. När jag var ute på Donsö igår för Donsö Shipping Meet så besökte jag den en kort stund igen för några bilder.
S 205 Ceton är på 2 135 bruttoton, 70 meter lång och med en motor på 2 999 kW. S 264 Astrid som har större bruttotonnage är lika lång (4 cm kortare) och med en lika stor motor. S 264 Astrid ägs av Astrid Fiskeri A/S, dotterbolag till Astrid Fiske AB. De ägde tidigare också den nya S 205 Ceton under namnet S 364 Rockall.
S 264 Astrid är en kombinerad snörpvadsbåt och trålare medan S 205 Ceton enbart är en trålare. I övrigt är de två båtarna kopior av varandra. De ser likadana ut inuti, är fantastiskt fräscha och snygga. Jämfört med de tankbåtar jag också var ombord på de gångna två dagarna känns fiskebåtarna mer påkostade inuti. De var alla, både fiskebåtar och tankfartyg, byggda åren 2017-2019. Karstensens som byggt S 205 Ceton bygger kanske världens snyggaste och fräschaste fiskebåtar. De har en suverän finish och är mycket fina, vackra och fräscha.
S 205 Ceton framstod vid besöket ombord också som en helt nybyggd båt. De tidigare ägarna, Astrid Fiske som ägs av familjen Johansson på Rörö, har onekligen skött om båten under den tid de haft den, ett och ett halvt år ungefär. Familjen Claesson har skaffat sig en fantastisk båt, begagnad men i skick som ny.
Ceton är en trålare som ska användas till pelagiskt fiske, kanske framförallt av industrifisk som skarpsill och tobis men även för fiske av sill och makrill för konsumtion.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.