Priset på diesel till fiskebåtar har stigit från fem–sex kronor till runt tio kronor per liter. Om det fortsätter uppåt så kan det alltså innebära att exempelvis räktrålare på västkusten stannar i hamn. Orsaken är framförallt Putins överfall på Ukraina. Men även innan dess hade vi stigande bränslepriser. Enligt SFPO:s ordförande leder det troligen till att trålare kommer att stoppa fisket och ligga still i hamn:
– Jag tror att ett tiotal båtar stoppar i nästa vecka. Som det är nu funkar det inte. Det blir ingen lön till besättningarna. Båtarna går back, säger Peter Ronelöv Olsson, ordförande för Sveriges fiskares producentorganisation (SFPO), till TT.
Norge
Det fiske som främst berörs är det demersala fisket med bottentrål efter räkor och kräftor. Situationen är exakt densamma i Norge där räktrålarna börjar ligga stilla i hamn:
Det er få reketrålere under femten meter som fisker nå. Båter som disse, som kan regne med å få rundt 30 kilo reker til dagen, ser ut til være de første til kai.
[…]
Det er krisestemning. Panikk sier noen. Dårlig vær og ekstreme bunkerspriser gjør at båtene taper penger om de går på havet for å tråle reker. Det hjelper lite at de i mai neste år vil få refundert mineraloljeavgift og CO2-avgift. Det hjelper ikke når det ikke er penger å betale med.
Danmark
Även i Danmark är det problem:
De stigende energipriser har nu også ramt fiskerne langs Vestkysten, der i bliver i havnen på grund af de høje udgifter.
– Det kan ikke gå (at sejle ud, red.), lyder det fra Jan N. Hansen, der er formand for Hanstholm Fiskeriforening.
Siden december er prisen per ton VLSFO-olie, som blandt andet bruges på havet, fordoblet til 1000 dollars på børsen i Rotterdam, fremgår det af hjemmesiden Ship And Bunker.
Problem i hela Europa
Faktiskt är det problem i hela Europa. Något som föranlett EAPO (European Association of Fish Producers Organisations) att tillsammans med Europêche att kräva åtgärder:
The impact on commodity prices triggered by the Russo-Ukrainian conflict on top of a postpandemic market recovery is a substantial problem for the production of seafood by the industry represented by EAPO and Europêche. Fishing vessels in all the Member States represented by our organisations are tying up as a consequence of this. Specifically, the fuel price has just reached a new all-time high, exceeding €1/litre in many EU countries.
This has led to a situation in which for many vessels it is impossible to go to sea and achieve a revenue that is higher than the costs of the fishery operations. First sale fish prices are not covering the increased production costs and most market processes in our sector do not enable a quick adaptation of the revenue.
[…]
The sector also requests the Commission to encourage Member States to adopt additional measures such as reduction in social security contributions, suspension of fish auction taxes, an extension period for COVID loans or a suspension/reduction of VAT on fish and shellfish aimed at alleviating the situation. As a conclusion, EAPO and Europêche are seeking your support to address the difficulties for the fisheries sector at hand and to avoid a decline of the EU fleet and food supply.
Whilst remaining committed to continue the search for possibilities to reduce the fuel consumption and energy requirements for operating sustainably, at this point in time direct aid to maintain an operational EU fishery is a must. We nevertheless remind you that any transition to new propulsion technologies clashes with current capacity limitations for fishing vessels set in the CFP, and new alternative formulas for measuring fishing capacity are equally needed.
Läs mer:
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.