Under perioden februari-mars 2023 utförde Havs- och vattenmyndigheten och Kustbevakningen (KBV) ett gemensamt pådrag riktat mot det pelagiska fisket i Östersjön. Landningskontroller utfördes på svenska och utländska fartyg i hamnarna Norrsundet, Simrishamn, Ronehamn och Nogersund.
Individuella kvoter
Varje pelagiskt fiskebåt med en fartygslängd över 12 meter som fiskar i Östersjön har individuella fiskerättigheter för sill och skarpsill. Eftersom båda arterna oftast fångas på samma fiskeresa och fördelningen av dessa inte alltid stämmer överens med fiskebåtens fiskerättigheter finns här en risk för medveten felrapportering.
Den risken är dock liten när det gäller de båtar som ingår i det pelagiska systemet, dvs de har individuella överförbara fiskerättigheter. De kan alltid byta till sig och byta bort fiskerättigheter för att justera mängden de får lov att fiska. Därför finns inget som helst behov av att fuska.
Dessutom finns det en del arter i Östersjön som till exempel spigg och tobis där fångsterna inte begränsas av någon kvot. Då dessa arter används för samma ändamål som sill och skarpsill i industrifisket (produktion av fiskmjöl) finns det en risk att mängderna överskattas i fiskets rapportering.
En fiskebåt som inte får någon kontroll och uppskattar till exempel sill som skarpsill eller skarpsill som tobis sparar därmed på sina fiskerättigheter och kan i och med det fortsätta sitt fiske under en längre tid. Inget fall där detta gjorts har dock uppdagats.
Ingen toleransmarginal per art
I Östersjön finns det ingen toleransmarginal per art. Det innebär att uppskattningen på de olika arterna i fångsterna kan skilja sig stort från kontrollresultaten utan att det innebär en överträdelse. Dock måste den skattade totala fångstmängden överensstämma med kontrollresultaten med en toleransmarginal på +- 10%.
16 landningskontroller genomfördes av HaV under insatsen. När fiskebåtarna anländer till hamn pumpas fisken in till mottagaren. Havs- och vattenmyndighetens fältkontrollanter tar då prover med jämna mellanrum under pumpningen. Sedan sorterar de fångsten för att få fram fördelningen mellan de olika fiskarterna. En kontroll görs även att skepparen korrekt uppskattat totalvikten av lossningen.
Resulterade i överträdelser
Under pådragsperioden resulterade 5 av 16 landningskontroller i överträdelser. Samtliga överträdelser rörde sig om ett över- eller underskridande av hur stora fångsterna var. Skepparna uppskattade i de fallen totalvikterna på sin fångst fel med över10%.
6 av de 16 landningskontrollerna hade fel på mer än 2000% när det gällde uppskattningen av fördelningen mellan sill och skarpsill.
I samma pådrag genomförde Kustbevakningen också sju sjökontroller. I vissa av dessa genomför fiskarna kontinuerliga prover av sina fångster. I andra uppskattas fångstfördelningen visuellt.
Under pådraget 2022 konstaterades att skepparna var bra på att uppskatta sina totalvikter men sämre på att uppskatta artfördelningen i fångsterna. Slutsatserna av denna insats är att fisket denna gång även hade problem med uppskattningarna av totalvikten.
Mindre trålare
I Ronehamn och Nogersund landar enbart mindre trålare. Simrishamn har dock två lokala större trålare, SIN 50 Laguna och SIN 602 Courage som landar (SIN 50 Laguna är dock numera såld). I övrigt vara mindre trålare.I Norrsundet landar enstaka stora trålare (SM 53 Glomskär som dock numera är såld, GG 214 Västfjord och GE 49 Arcadia samt enstaka gånger nån annan).
De flesta av stora trålarna från Västkusten landar inte i dessa hamnar utan i Skagen och Grenå. De ingår därför inte i landningskontrollerna som HaV genomfört förutom i Norrsundet och i Simrishamn i enstaka fall.
Det är också uppenbart att det inte handlar om nåt medvetet fusk. Att visuellt uppskatta fångsten är mycket svårt. Det är mycket svårt att uppskatta hur mycket skarpsill det är och hur mycket sill. I Bottenhavet torde det vara lite lättare då det finns mycket mindre skarpsill där. Samma när det fiskas långt ner mot Polen. De stora båtarna bedriver en stor del av sitt fiske där. Men det är i princip omöjligt att få ett exakt korrekt resultat. Även genom provtagningar är det mycket svårt att få ett korrekt resultat.
De som kontrolleras är alltså framförallt små trålare för det är dessa som främst landar i de aktuella hamnarna.
Läs mer:
- Extra fokus på kontroll av det pelagiska fisket i Östersjön
- Brister i det svenska fiskerikontrollsystemet
- De stora industritrålarna landar direkt i Danmark
- Politikerna som inget begriper
- Forskarna vill ha fortsatt sillfiske i Östersjön
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.