Skagen är nästan som en del av Sverige

I Skagens hamn finns en hel del bunkringstjänster och bunkringsfirmor av olika slag. På redden utanför Skagen ligger alltid en mängd fartyg, många av dem väntar på att få komma in till Göteborgs hamn, den största hamnen i Norden, den största importhamnen för såväl Sverige som Norge och Danmark. Dessa fartyg servas av företag i Skagen. Skagens hamn och Skagen är på så vis i praktiken nästan som en del av Göteborgs hamn.

Skagen ligger också lämpligt vid en världens mest trafikerade farleder och är även av den anledningen viktig när det gäller service, underhåll och bunkringstjänster till fartyg. Nästan 700 fartyg angör Skagen varje år oräknat fiskebåtar, men 10 gånger fler angör Göteborgs hamn. 60 000 fartyg passerar Skagen varje år, de flesta på väg till eller från Östersjön, ungefär 25% av dessa fartyg är på väg till eller från Göteborg.

Skagen är Danmarks största fiskehamnar. Det är också Sveriges största fiskehamn. En stor del av den pelagiska fiskeflottan i Skagen är svenskägd. Det gäller S 144 Themis, S 205 Ceton, S 264 Astrid och om nåt år också S 364 Rockall.

Största intressenter i en av Skagens största industrier, FF Skagen A/S, är svenska yrkesfiskare med svenska båtar som dominerar FF Skagen Fond, den organisation som är största enskilda ägare i aktiebolaget. Svenska yrkesfiskare hör också till de som landar mest fisk till FF Skagens fabrik i Skagen.

Förutom pelagisk fiske är räkfiske också vanligt i Skagen. De flesta danska räkfiskare får huvuddelen av sina inkomster genom att sälja sina kokräkor i Sverige. Råräkorna säljs i Danmark men ger inte lika mycket pengar. En av de 5 räkbåtar som har Skagen som hemmahamn är dessutom svenskägd. Många svenskflaggade räkbåtar säljer också i slutänden sina råräkor till företag i Skagen.

En annan av Skagens största arbetsgivare är Karstensens Skibsværft A/S. Just nu har de en orderstock på 16 större pelagiska fiskefartyg. Av dessa ska 6 stycken, nästan 38%, byggas för svenskägda företag. Dessutom utför Karstensens ofta underhåll och ombyggnader av svenska och svenskägda fiskebåtar.

Slutligen är dialekten på öarna i Göteborgs skärgård lik dialekten på Nordjylland.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements