Fiskare som blir redare

Inlägg nr 1 av 13 i serien Donsörederier

Fiskeriverksamhet leder ofta till fraktfart med resultat att tidigare fiskare istället blir redare. Detta har några gånger längs den bohuslänska kusten. Dels när storbackefisket började minska redan i början av 1900-talet då många i de stora fiskelägena på Orust och Tjörn istället blev skeppare och redare. I Skärhamn fortsatte rederiverksamheterna ända in i våra dagar med OT-rederierna, Nordsjöfrakt och andra.

Under 1900-talet senare hälft och fram till idag har vi också sett en liknande utveckling framförallt på Donsö, men även i Fiskebäck och Önnered. På andra håll har fiskeriverksamheter istället blivit fiskhandel, exempelvis på Asperö. Jag har på min andra blogg skrivit en serie inlägg om rederierna på Donsö. Utvecklingen har dock gjort att den i vissa stycken är inaktuell varvid jag tänkt att jag ska uppdatera informationen genom att skriva nya inlägg här på min fiskeriblogg.

Jag kommer också att skriva en ny serie inlägg om rederier i Fiskebäck och Önnered (en äldre finns på min andra blogg) och en annan om de fiskebåtsvarv som funnits. Om de fiskebåtsvarv som finns idag har jag redan skrivit lite liksom om fiskhandelsföretag. Dessutom ska jag skriva om rederierna i Skärhamn och fraktfarten läs kusten i äldre dagar såväl som om konservindustrin som växte fram på bland annat Klädesholmen och Sotenäset.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

SerienavigationTärntank >>
Advertisements