Norska frystrålaren Ramoen såld till Sydafrika

Den norska frystrålaren Ramoen som ägs av Ramoen AS är såld till det sydafrikanska fiskeriföretaget Irvin & Johnson. Den ska levereras till Sydafrika i juni. Det norska företaget kommer att stå utan trålare till nästa sommar då en nybeställd trålare ska levereras från ett spanskt var.

Nio unga män slog sig 1911 ihop för att köpa en ångtrålare. En av dem var Iwar E. Vartdal, en annan var Knut Vartdal. Iwar E. Vartdal grundade I.E. Wartdal AS, ett företag som idag heter AS Aalesundfisk. Knut Vartdal startade för egen del ett företag år 1914. 1922 köpte han snörpvadsbåten M 5 VD Kirkholmen, byggd 1917, som fick AS Kirkholmen som ägare. AS Kirkholmen byte senare namn till Vartdal FIskeriselskap AS och blev senare moderbolag till företaget AS Ramoen.

1936 inköpte Knut Vartdal den svenska ångtrålaren UA 18 Stormfågeln från Sannes rederi i Uddevalla. Båten fick namnet M 1 VD Ramoen i Norge. Nåt år senare övertogs båten av Rederi A/S Ramoen, idag AS Ramoen. Båten rekvirerades av norsk militär 1939 och övertogs 19490 av den tyska ockupationsmakten. 1945 lämnades båten tillbaks till företaget. 1948 byttes ångmaskinen ut mot den dieselmotor på 500 hk, 1960 övertog Johannes K. Vartdal ägandet av företaget från fadern och 1961 fick båten återigen en ny motor, nu på 600 hk.  Båten skrotades 1964.

1965 köpte företaget en ny trålare som återigen fick namnet Ramoen. Det var det tidigare valfångstfartyget Thorbrann, byggd 1947. 1977 bytte båten namn till Seafood Queen, med Johannes K. Vartdal som ägare och 1980 såldes båten till andra ägare.

Istället köptes trålaren Gadus år 1977, byggd 1972, av AS Ramoen från AS Gadus. Den nya båten fick först namnet Vartdal Viking, men bytte snart namn till Ramoen. 1989 fick den namnet Ramoen 1 och såldes till snart till ett grönländskt fiskeriföretag, Quelleq Asaiaat, för att snart säljas tillbaks till Norge och AS Kirkholmen varvid den fick namnet Kirkholmen. 1994 såldes båten för gott och finns numera inte längre. Åren 1988-90 minskade torskkvoterna i Norge kraftigt och företag fick problem att sysselsätta båtarna. Därför försäljningen till Grönland, sannolikt ägde familjen båten även då.

1976 köptes också trålaren Gerda Marie, byggd 1967. Den ägdes av K/S Vartdal & co AS (Joh. K. Vartdal) under namnet M 7 VD Vartdal. 1981 såldes denna båt till A/S Polhavet (Knut Vartdal) som dock sålde båten igen år 1983.

En nybyggd båt togs i bruk 1989 och fick då namnet Ramoen. Efter en kort period med namnet Ramoen K fick den återigen namnet Ramoen år 1991. På grund av problemen med fiskkvoterna i Norge tycks denna båt eller någon annan av familjens båtar en period ha fiskat i Nya Zeeland där familjen grundade ett bolag, Vartdal New Zealand Ltd år 1991. Ägare av detta företag var AS Kirkholmen och AS Vartdal Fiskeriselskap och direktörer i bolaget var Knut och Atle Vartdal. 2001 såldes denna båt till Sydafrika där den finns än idag under namnet Harvest Lindiwe.

Från 1981 ägde AS Vartdal FIskeriselskap snörpvadsbåten Kirkholmen (byggd 1975 , tidigare hette den Sigmundir Brestisson) som 1990 såldes till Chile där den fick namnet Mar Austral. Den existerar än idag och ägs av ett dotterbolag i Camanchaca-koncernen. Det var något så ovanligt som en snörpvadsbåt med hytten fram.

Företaget är inte längre ett familjeföretag som ägs av familjen Vartdal då de två bröderna Knut och Atle Vartdal bara äger 17,5% var. Störste ägare är istället Eros AS med 65% av aktierna. Ramoen AS är med andra ord ett dotterbolag till Eros AS var dominerande ägare är Per Magne Eggesbø, gift med Beate Remøy Eggesbø. Han äger 50% och andra medlemmar i och nära släktingar till familjen Eggesbø äger resten. AS Ramoen har idag dotterbolaget Vartdal Seafood men det är tänkt att de två företagen ska fusioneras. AS. Eggesbø köpte majoriteten i företaget år 2008:

The grandfather of Atle and Knut Vartdal, a skipper, founded the company in 1914 and the two brothers are the third generation involved in the business.

Before coming to work in the family business, Vartdal was involved in the government.

“I was the undersecretary of state in the ministry of fisheries from 1968 until 1973, with the exception of 14-15 months in Ghana, where I worked for the state fishing corporation in charge of the operation of the corporations seven Norwegian-built freezer trawlers,” he said.

“From 1973-1978, I was director-general of fisheries, when you had a period of real change in international fisheries policies with the 200 nautical miles economic zones,” said Vartdal.

“Then, our father was getting older and I had to decide if I should go into the company or continue in the directorate of fisheries,” he said. “I decided to take over as managing director of the company, I started in November 1978 and was in charge until 2008, when we sold the majority to the Eggesboe family.”

Ramoen

Den nuvarande Ramoen är en frystrålare på 2 431 ton som producerar fiskfiléer ombord (FAS (Frozen-at-Sea). Idag är den en av bara tre sådana båtar i Norge, de andra är Granit och Andenesfisk. I samarbetsorganisationen Norwegian Frozen at Sea (NFAS) ingår också två backebåtar, Frøyanes och Atlantic, som också tillverkar frusna fiskfiléer ombord. Ramoenbyggdes 1996 som Pacific Pride. Köptes av AS Ramoen 2003 och fick då namnet Ramoen. Nu ska den alltså säljas. Till Irvin & Johnson i Sydafrika, ett företag som en gång i tiden startades av en svensk. att De säljer just till Sydafrika är inte konstigt med tanke på att redan tidigare sålt båtar dit och uppenbarligen har kontakter i landet.

Den nya Ramoen är också en FAS-trålare men kommer också att kunna producera frusen fisk som bara är rensad (headed & gutted, H &G). Utöver detta ska den också ha möjligheter att tillverka fiskmjöl och fiskolja. Den nya båten är nästan tio meter längre än den gamla Ramoen, 75 meter istället för 67 meter.

Ramoen

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements