För de flesta besökare på Donsö Shipping Meet (DSM15) handlar det om sjöfart och allt som hör därtill. För mig och de yrkesfiskare jag träffade handlade det om fiske. Jag pratade med varv som reparerar och bygger fiskebåtar, de senare var turkiska varv, Cemre Shipyard och Hat-San Shipyard, som byggt många båtar till norska och isländska köpare. Reparationsvarvet var Ö-varvet som jag hade en väldigt trevlig pratstund med.
Jag pratade också med några tråltillverkare och var på ett föredrag som hölls av chefen för Hampidjan Danmark, Haraldur Arnason. Uppenbart var att trålar, tråldörrar, trålvajrar och rep numera är att betrakta som högteknologi (high-tech). elektronik, styrning, avkänning, fiberkablar inuti trålvajrar som absolut inte är tillverkade av stål och en massa annat. Mycket imponerande.
Jag träffade en lång rad fiskare, från Odeskär, Carmona, Stella Nova, Kristin, Clipperton, Bristol, Astrid och Sunnanland. Alla var de från pelagiska fiskebåtar och pelagiska fiskeriföretag. Dessutom träffade jag folk från tidningen Yrkesfiskaren, från Svenska Västkustfiskarna (SVC), från Swedish Pelagic Federation PO och från en hel del Donsörederier. En ganska givande dag för mig, lärt mig ytterligare lite mer om pelagiskt fiske. Sånt är alltid kul och jag ska återkomma till en del av det i separata artiklar.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om DSM 15, Donsö Shipping Meet, Varv, Trålar, Tråltillverkare, Fiske, Sjöfart, Donsö, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett svar på “DSM15 – en dag i fiskets tecken”
Kommentarer är stängda.