Nya GG 500 Vingaskär

Nya GG 500 Vingaskär skulle varit färdig i september 2020. Skrovet sjösattes dock först i oktober 2020 från Karstensen skrovvarv i Polen.  Nu, ungefär nio månader senare än ursprungligt leveransdatum, är den nästan färdig men ännu inte registrerad som fiskebåt i EU:s fiskebåtsregister.

Eventuellt är den dock överlämnad till Vingaskär Fiskeri AB (Mats Johansson) och registrerad som fiskebåt i Sverige då den har en svensk anropssignal, SCAB.

GG 500 Vingaskär. Bild: Kent Bandholm/Bandholm Skibsbilleder

Det är den största demersala fiskebåten i Sverige med en längd på 34 meter och en bredd på 10 meter. Bruttotonnaget är 499 ton enligt Marinetraffic, ursprungligen beräknat till 475 ton enligt Karstensens Skibsværft A/S. I Början av maj var båten ute på sin första provtur.

Båten är främst tänkt att användas till fiskfiske i Skagerak och Nordsjön. Den ska ersätta GG 201 Bravik. Då företaget också har årliga fiskemöjligheter för räka genom LL 207 Nautic kanske också båten ska användas till räkfiske. Men det kräver ju att den är utrustad med kokutrustning och i nuläget har jag inte kännedom om det där fallet eller inte.

Försedd med ABC-motor på 736 kW, två hjälpmotorer om 129 kW var och en Hundested bogpropeller. Vinscharna är från Thyborøn Skibs & Motor.

Förutom GG 500 Vingaskär finns det egentligen bara fyra andra riktigt moderna demersala trålare i Sverige. De mindre demersala trålarna LL 97 Zenith 24 bruttoton och LL 91 Kristina på 85 bruttoton samt GG 150 Älvsborg på 315 bruttoton.

Läs också:

Gilla Anders Svensson på Patreon!