Fiskebåtsrockad i norra Bohuslän

I norra Bohuslän har en rad fiskebåtsaffärer genomförts under mars och april. Flera av dem har berört Kosteröarna. Håkan Wogenius sålde SD 278 Brattvåg till Nippon AB varvid båten bytte namn till SD 475 Nippon. Nippon AB fick därmed en gammal träbåt (byggd 1932) på 19 bruttoton och med en längd på 12,35 m. Redan 2019 sålde Nippon AB den större båten SD 416 Nippon, i det fallet till LL 91 Fisk & Skaldjur AB.

Gamla SD 475 Havbris, nuvarande SD 47 Brattskär. Bild: Strömstads kommun. Public domain

Samtidigt som de köpte gamla SD 278 Brattvåg sålde Nippon AB båten SD 475 Havbris till Ekenäs Fisk HB (Håkan Wogenius och Fredrik Lek) varvid denna båt bytte namn till SD 47 Brattskär vilket var möjligt då den tidigare SD 47 Brattskär med samma ägare bytte namn till SD 278 Brattvåg.

SD 47 Brattskär

Den gamla SD 47 Brattskär, nuvarande SD 278 Brattvåg. Bild: Svensk Räkakademin

Den nuvarande SD 278 Brattvåg är nästan 15 meter lång och byggd 1989 i plast med ett bruttotonnage på 42 ton medan den nya SD 47 Brattskär som byggdes 1979 är 12,5 meter lång, med ett bruttotonnage på 18 ton och byggd i stål. Båda båtarna är trålare för i första hand räkfiske. SD 278 Brattvåg är en modern båt, men den nya SD 47 Brattskär förefaller vara en nästan lika omodern båt som den gamla.

Oberoende av ovanstående affärer så har Bryggvingen AB på Lyr, som köpt en ny båt, sålt den gamla LL 97 Zenith till Arkö Fiske AB som gav båten namnet GG 705 Hamneskär. Slutligen blev Magnus Håkansson och Eiwe Isaksson tillsammans helägare av SD 43 Helgoland.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!