Kvarnholmens varv – Marstrands Mekaniska

Inlägg nr 1 av 6 i serien Fiskebåtsvarv Marstrand-Tjörn

Kvarnholmens varv i Marstrand startades på 1860-talet av August Andersson, ofta kallad herr Munter då han för det mesta var glad och gemytlig. Varvet var till en början en mindre slip och verkstad huvudsakligen inriktad på reparation och underhåll. Andersson tillverkade också båtfärger vid varvet. 1893 övertogs varvet av Karl Svenningsson från Jörlanda i Bohuslän och som arbetat på Kvarnholmens varv i några år. Bredvid varvet, men också på Kvarnholmen (idag Hedvigsholmen), låg AB Marstrands Mekaniska Verkstad som installerade Avance-motorer i båtar. Från omkring 1900 så arbetade också August Svenningsson, bror till Karl Svenningsson på varvet. August Svenningsson fortsatte efter 1911 att arbeta på Marstrands Mekaniska Verkstad, men flyttade till Björkö efter att hans bror köpt varvet där år 1914. 1916 öppnade han eget varv i Stenungsund.

1907 byggdes den första kravellbyggda båten vid varvet och samma år blev ägaren till Lysekils Motorfabrik (senare Skandiaverken), Lars Laurin, också ägare till Kvarnholmens varv. Karl Svenningsson blev kvar som skeppsbyggmästare. Varvet byggde på denna tid främst fiskebåtar och installerade Lysekilsmotorer i dem och andra fiskebåtar. 1911 köpte Laurin ett annat varv, Fridhems varv i Lysekil och varvet i Marstrand såldes till Bertil Egnell som ägde Marstrands Mek. Verkstad och därmed hade hela Kvarnholmen samma ägare. Karl Svenningsson flyttade till Fridhems varv men 1914 övertog han hälften av Richard Martinssons varv på Björkö.

Fiskebåtar byggda vid Kvarnholmens varv, namn, år, hemmahamn, köpare

GG 319 Dufvan, 1907, Hyppeln, Oskar Andreassson
GG 348 Skagul, 1908, Öckerö, August Corneliusson, Karl Andersson, August Utbult, Albert Andreasson och Martin Bernhard Olsson
LL 706 Ejdern, 1909, Smögen, Ernst Engström, Johan H Larsson och Anders Larsson
GG 421 Bröderna, 1910, Rörö, Charles och Oskar Olsson
GG 432 Valborg, 1910, Hönö Klova, Edvard Hansson
MD 149 Snygg, 1910, Dyrön, Johan och Janne Johansson samt Albert, Hilmer och August Augustsson

Bertil Egnell tecknade 1904 i samband med en fiskeriutställning på Carlstens färstning ensamrätt till försäljning av Avance-motorer. Ett motorfabrikat som J.V. Svenssons Motorfabrik i Stockholm. För detta ändamål och för att montera in Avance-motorer i båtar startade han AB Martsrands Mekaniska Verkstad på Kvarnholmen. Som en följd av dett vara Avance-motroer vanligt i de fiskebåtar som tillverkades vid Ringens varv och På Kvarnholmens varv innan varvet köptes av Laurin. Varvet byggde också fartyg av olika slag, men främst monterade de in motorer i fiskebåtar och andra flytetyg. Familjen Egnell drev också Marstrands Nya Ångfartygs AB. Efter Bertil Egnell så övertogs företaget av sonen Olle Egnell. Gunnar Törnquist var dock varvschef kring 1960.

Marstrands Mekaniska Verkstad

Marstrands Mekaniska Verkstad och varvets transportbåt Paddan, Foto: Alvar Nilsson/Bohusläns Museum

1959 började företaget bygga fiskebåtar av stål. 1959 beställdes tre båtar och sen blev det mer. Allt fler av beställningarna vid varvet gjordes via skeppsmäklaren Helge Olsson i Göteborg (AB Helge Olssons Fartygsagentur). 1964 tog han över varvet och döpte om företaget till AB Marstrandsverken.

1967 övertogs varvet av Fartygsentreprenader AB (FEAB), ett företag ägt av Gustaf Mattsson i Uddevalla. Verksamheten gjordes om till att tillverka fartygssektioner till stora fartygsbyggen vid större varv. Namnet på företaget blev nu Nya Marstrandsverken AB men kallades oftast FEAB-Marstrandsverken. Det var en framgångsrik verksamhet och företaget gick från 40 anställda år 1969 till cirka 300 vid mitten av 1970-talet. I Början av 1980-talet gick varvet dock över till att bygga hela fartyg och det överlevde ända till 1991 då det till slut lades ner. Numera är det rivet och det har byggts bostäder på det gamla varvsområdet. Ön kallas numera dessutom Hedvigsholmen igen och inte Kvarnholmen.

Förutom varvet på Marstrand så ägde FEAB Karlstads varv mellan 1973 och 1981 samt AB Hälsö Varv (tidigare J.W. Bergs) år 1975 efter att den tidigare ägaren Ljungsvik & Carlsson gått i konkurs. Verksamheten på Hälsö lades ner 1977. Dessutom hyrde de under ett par år ett område i Backa, kallat Backaverken och drev varvsverksamhet i Stenungsund.

Fiskebåtar byggda vid AB Marstrands Mekaniska Verkstad/Marstrandsverken AB, namn, år, hemmahamn, köpare

LL 367 Svanesund, 1960, Klädesholmen, Allan Bergius, Erland Johansson och Elve Karlsson
LL 537 Gullskär, 1960, Åstol, Erik, Frank och Åke Karlsson samt Sören och Karl Olof Olsson
LL 731 Helgoland, 1960, Åstol, Kurt, Amandus och Anders Myrberg samt Arne Olsson
LL 798 Falkland, 1960, Tjörnekalv, Justus och Emil Karlsson
GG 105 Titania, 1961, Fotö, Stanley, Nils och Dan Andersson samt Filip Larsson
LL 701 Hemland, 1961, Åstol, Tore, Rolf och Sune Alexandersson samt Folke Johansson
LL 376 Themsen, 1961, Åstol, Allan, Jan och Olle Olsson samt Eol Augustsson
LL 746 Tyr, 1961, Marstrand (Koön), Roland, Einar och Björn Johansson
LL 742 Ocean, 1962, Åstol, Eskil, Dan-Eskil och Bo Johansson
Suomi 296 Carmel, 1963, Borgå Finland, båten såldes snart tillbaka till varvet och såldes sen till Hugo och Åke Gustavsson samt Bror Olsson i Önnered som GG 120 Saltö.
GG 151 Wolma, 1964, Fiskebäck, Nils, Börje, Bele och Evert Börjesson
GG 338 Kristina, 1965, Donsö, Karl-Bror Karlsson, Arne L.Carlsson, Stig E. Carlsson och Östen Antonsson
GG 59 Rättvik, 1965, Donsö, Erik och Rune Johansson samt Karl-Ivar och Olof Möller
GG 112 Carmel, 1966, Fotö, ??
GG 575 Tudor, 1966, Björkö, Valter Larsson m.fl.
GG 376 Götaland, 1966, Öckerö, Arne Berntsson m.fl.
GG 156 Renland, 1966, Öckerö, Wilhelm Utbult, Karl-Gunnar Berntsson och Helge Samuelsson
E 661 Anita Trosca, 1973, Esbjerg Danmark, Rederikommanditselskabet Jarlfisk I (färdigbyggd i Esbjerg)
E 662 Barbara Trosca, 1974, Esbjerg Danmark, Rederikommanditselskabet Trosca och Trolfisk A/S (färdigbyggd på Färöarna)
Strandby, 1978, Norge, ?? (T 137 BG och F 127 BD)
LK 429 Altaire, 1987, Collafirth Pier Shetland, (färdigbyggd på TH. Hellesøy Skipsbyggeri i Norge)
Veronica, 1987, Killybegs Irland, McHugh (färdigbyggd på Th. Hellesøy Skipsbyggeri  i Norge, idag Atlantic Explorer)
Aqviq, 1988, Kanada (färdigbyggd i Norge, idag ägd av Ocean Choice Int)
Kinguk, 1988, Kanada (färdigbyggd i Norge, idag ägd av Ocean Choice Int)
Ocean Castle, 1989, Färöarna, P/f Borgarfelli (färdigställd på P/F Skipasmidjan a Skala på Färöarna, idag H 110 Norma Mary)

Andra källor:
Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002
Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna och varven, Skeppsbyggarna, 2009
Blom, Bornmalm & Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-1965, 2012
Mattsson & Lundgren, Mattssongruppen, 50 händelserika år, 2011

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

SerienavigationRingens båtvarv >>
Advertisements