De flesta i Sverige som är intresserade av fiske har nog hört talas om TV-serien Deadliest Catch. Inte lika många har hört talas om andra liknande TV-serier som Battle on the Bay, Wicked Tuna, Coldwater Cowboys eller Mighty Ships. Sistnämnda serie görs i likhet med flertalet av de andra av Discovery Channel och handlar om stora, mäktiga och speciella fartyg.
Huvuddelen av de fartyg som hittills figurerat i seriens 8 säsonger och en säsong av spin-offserien Mighty Cruise Ships har varit kryssningsfartyg och militära fartyg. Två fiskebåtar har dock varit med hittills, Royal Greenlands räktrålare Akamalik och Northern Eagle, en fabrikstrålare som tillhör American Seafoods. Under nästa säsong ska ytterligare en fiskebåt vara med, backebåten Northern Leader som ägs av Alaskan Seafoods och Bristol Bay Economic Development Corporation (BBEDC).
Vid sidan av fiskebåtarna har också det norska havsforskningsfartyget GO Sars varit med i serien.
Många fartyg ägda av nordiska rederier som inte är fiskebåtsrederier har varit med, sålunda flera fartyg som tillhör danska men på sätt och vis svenskägda Mærsk-koncernen, och enstaka ägda av norsk-svenska Wallenius-Wilhelmsen, ett par av danska marinen, Stena Line och flera ägda av Norwegian Cruise Line.
Läs mer:
- Krabbfiske i Alaska – Deadliest Catch
- Ålderdomliga fiskebåtar gör ”Deadliest Catch” så farligt
- Deadliest Catch – minskad dödlighet på grund av TFC (ITQ)
- Battle on the Bay
- Wicked Tuna – inte det vanliga tonfiskfisket
- Coldwater Cowboys
- Världens största fiskebåtar 2016
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om American Seafoods, Royal Greenland, USA, Alaska, Grönland, Danmark, Norge, Sverige, Northern Leader, GO Sars, TV-serie, Mighty Ships, Discovery Channel, Akamalik, Northern Eagle, Fiske, Fiskebåtar
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.