Svenska fiskeriföretag bygger i Skagen

Jag har tidigare skrivit om att svenska yrkesfiskare med stora pelagiska fiskebåtar har funderingar att flytta båtarna till Skagen. De landar redan idag större delen eller en mycket stor del av sin fångst i Skagen. En flytt till Skagen innebär dock en utarmning av svenska fiskelägen och färre jobb i Sverige.

Skagen Havn

De svenskägda danska fiskeriföretagen som exempelvis Astrid Fiskeri A/S (S 264 Astrid, E 532 Rockall), Gifico ApS med fiskebåten S 205 Ceton och andra har byggt faciliteter i Skagen och andra danska fiskehamnar. Men nu har också svenska fiskeriföretag med svenskflaggade båtar börjat bygga i Skagen för att flytta en del verksamhet dit:

Det svenske pelagiske fiskefartøj Sunnanland lander omkring 8.000 af deres cirka 10.000 tons fisk om året i Skagen Havn. De har haft anpart i en mindre hal på havnen i mange år, men har netop indgået aftale med Skagen Havn om leje af et areal på vesthavnen, hvor de skal til at opføre en stor lagerhal på omkring 600- 700 kvadratmeter, som Mikael Axelsson fra Sunnanland håber kan stå færdig om et års tid:

– Skagen Havn styrer processen, og de er ved at finde ud af mulighederne og information om tilførsel af el og vand, så vi kan gå i gang. Havnen bygger også et nyt vejstykke ind til grunden, som ikke har været brugt før. Vi er rigtig glade for at have Skagen Havn som vores hjemhavn. Alle faciliteterne er til stede her, og det er et ideelt sted for fiskeriet, siger Michael Axelsson.

Også Skagen Trawlskovle og det irske fartøj Aine har fået bygget tre nye sammenhængende haller, som stod færdig i slutningen af 2015. Det svenske pelagiske fiskefartøj Ceton byggede ny hal og rederikontor i foråret 2015. I 2014 indviede det svenskejede Astrid Fiskeri A/S inden for det pelagiske fiskeri et nyt domicil på vesthavnen, og Skagen Supply ApS byggede også en ny stor hal for få år siden.

Fler svenska fiskebåtar har uttryckt intresse av att flytta till Skagen om hamnen där kan ge dem kajplats:

Willy B. Hansen, adm. direktør på Skagen Havn glæder sig over byggeaktiviteten på havnen:

– Vi ønsker selvfølgelig at knytte vores fiskere tæt til Skagen som deres basehavn, som det er tilfældet her med både udenlandske og danske fiskere. Vi står sammen med Erhvervshus Nord altid klar til at være en aktiv medspiller i virksomhedernes afklaringsproces omkring at skulle etablere sig eller udbygge på havnen, forklarer han.

Skagen Havn er pt. i fuld gang med at skabe platformen for en etape 3 af havneudvidelsen, som vil give fiskeriet endnu bedre rammer med en landudvidelse på 130.000 kvadratmeter og 730 meter ny kaj.

Vi har fået indikationer fra svenske fiskere, der ønsker en tættere tilknytning til Skagen, hvis vi får etableret yderligere kajfaciliteter, så de har bedre mulighed for kajplads. Fiskeriet er en del af havnens DNA, som har krydsrelationer til vores andre forretningsområder inden for maritim service og gods & bunkring. Det giver derfor en stor afledt effekt, når fiskerne fast har deres base her og får udført alt deres service og proviantering lokalt, fortæller Willy B. Hansen.

Mikael Axelsson fra Sunnanland ser også frem til en mulig havneudvidelse:

Det vil betyde vældig meget med en udbygning af havnen. Det ville være fantastisk med endnu mere kajplads, og det vil måske kunne trække en ny fabrik til Skagen, som kan tage i mod fisk. Det vil være super for fiskeriet og for os svenskere, som har vores livline til fiskeriet her i Skagen Havn.

Det handlar främst om de båtar som brukar ligga i Göteborgs frihamn och som när de inte längre får ligga där måste hitta en ny hamn att ligga i. Någon sådan finns inte i Göteborgstrakten, främst beroende på en kompakt ovilja och ett kompakt ointresse från politikerna i Göteborgs kommun.

Just Sunnanland är en fiskebåt som inte brukar ligga i Frihamnen utan i Fiskebäck. Det är den största båten som går in i Fiskebäcks hamn och båtens ägare har arbetat hårt för att få till stånd en utbyggnad av Fiskebäcks hamn. Det kommer med all sannolikhet inte att ske. Istället har de uppenbart bestämt sig för att flytta båten till Skagen istället. Det innebär färre inköp från svenska verkstads- och måleriföretag, färre inköp från livsmedelsaffärer och annat i Sverige. Färre jobb helt enkelt och en utarmning av Fiskebäcks hamn.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements