Veckans båt – LL 110 Klingerö

Den nuvarande LL 110 Klingerö är en trålare byggdes som GG 787 Skandia för Mats Palm på Öckerö. Skrovet byggdes av båtbyggarföretaget Midos i Härnösand. Båten utrustades och färdigställdes vid Ö-varvet på Öckerö. Var som ny på 83 bruttoton med en längd på 17,68 meter. Utrustad med en Caterpillar 3142 DIT dieselmotor på 410 kW.

GG 787 Skandia

GG 787 Skandia. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

Såldes i januari 2008 till Karl-Olof och Arvid Olofsson på Hönö samt omdöpt till GG 370 Mercy. I december samma år byggdes den om så att den fick ett helt shelterdäck istället för ett halvt som tidigare genom att den tidigare öppna sidan byggdes igen. Även detta arbete utfördes på Ö-varvet.

Båten kom i familjen Olofssons ägo i huvudsak att användas till torskfiske i Östersjön men i slutet av deras ägartid även till sillfiske i Bottenhavet. Efter ombyggnaden var bruttotonnaget 106 ton. 2016 fick båten enligt jubileumsboken om Ö-varvet en ny motor, en Volvo Penta D16 MH diesel på 550 hk. Ö-varvet utförde jobbet Enligt Sveriges Maritima Index 2020 har den fortfarande Caterpillar-motorn men det är väl sannolikt en felaktig uppgift. Längden anges numera också till 17,65 meter.

GG 370 Mercy

År 2019 såld till Klingerö Fiske AB, bytte namn till LL 110 Klingerö och fick Fisketången som hemmahamn. Ägare av Klingerö Fiske AB är Simon Brorsson, ytterligare en av de relativt unga investeringsvilliga yrkesfiskare som står som ägare av många av de nyare modernare fiskebåtarna i Sverige. Andra exempel är bröderna Ottosson med GG 560 Osprey, Niklas Upper med LL 91 Kristina och Erik Lyräng med LL 91 Zenith.

Idag används båten främst till kräftfiske. Idag har båten fiskemöjligheter för 29 ton kräftor, 6 ton räkor, 2 ton rödspätta och 1,5 ton torsk. 2019 landade LL 110 Klingerö 22 ton kräfta, 9 ton räka och 3 ton torsk.

Källor:

Läs mer: Intressant bok om Ö-varvet


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.