Att äta fisk är antagligen bra mot covid-19

En riskfaktor för att bli allvarligt sjuk i eller dö av covid-19är D-vitaminbrist. Gamla människor har ofta D-vitaminbrist och personer med heltäckande kläder och/eller svart skinn har oftare D-vitaminbrist i länder som Sverige. D-vitaminbrist är lätt att åtgärda. På vintern (egentligen alla månader med ett r i namnet) bör alla äta D-vitamintabletter och på sommaren bör alla vara i solen cirka 15 minuter per dag.

Det är också bra att äta mycket fisk då fisk i allmänhet innehåller mycket D-vitamin. Speciellt gäller det fet fisk som sill, skarpsill, lax och makrill men även mycket annan fisk.

I Storbritannien rekommenderar folkhälsomyndigheten NHS att människor ska äta D-vitamin:

It’s important to take vitamin D as you may have been indoors more than usual this year.

You should take 10 micrograms (400 IU) of vitamin D a day between October and early March to keep your bones and muscles healthy.

There have been some reports about vitamin D reducing the risk of coronavirus (COVID-19). But there is currently not enough evidence to support taking vitamin D to prevent or treat coronavirus.

Så även om det inte finns bevis för att D-vitamin skyddar mot covid-18 finns det bevis för att D-vitamin stärker immunförsvaret och att brist på D-vitamin har ett tydligt samband med ökad dödlighet i covid-19.

Att äta mycket fisk och speciellt fet fisk är dessutom nyttigt på flera andra sätt. Så ät mer sill, skarpsill, sardiner, ansjovis, makrill och lax. Annan föd som är D-vitaminberikad är också bra. I Sverige är det blanda annat mjölkprodukter, växtdrycker och margarin. Dessutom innehåller lever och rätt kött (nötkött) mycket D-vitamin men nötkött ska vi kanske undvika av andra skäl. Några skäl att undvika fisk finns inte förutom sill och strömming från Bottenhavet och vildfångad lax från Östersjön.

Så ät mer fisk. Det kan eventuellt skydda något mot covid-19.

Läs mer:

 

Advertisements