Första gasdrivna fiskebåten levererad

I torsdags satte den nya kombinerade snörpvadsbåten och trålaren Libas kurs från Cemre Shipyard i Turkiet mot sin hemmahamn i Sotra utanför Bergen. Båten är ungefär ett år försenad eftersom pandemin har gjort in- och utresa från Turkiet svårt. Kostnaderna för båten har blivit lite större än det var tänkt. 350 miljoner norska kronor istället för 300 miljoner.

Libas. Bild: Cemre Shipyard

Libas är den första fiskebåten i Norge såväl som i Norden och världen som drivs med LNG (flytande naturgas). Beställarna, Liegruppen och familjen Lie, är mycket nöjda med båten:

– Det har åpnet seg en fantastisk mulighet for å blande biogass inn i LNG-en. Vi får nå en ferdig blanding med for eksempel 20 prosent biogass og 80 prosent LNG, sier Peder O Lie.

[…]

– Det er jo verdens første fiskebåt på LNG, og da er det jo også verdens mest miljøvennlige havgående fiskebåt. Og så synes vi selve designet på båten er blitt veldig bra, sier Haldorsen, som har lagt merke til at andre har fulgt etter dem både på gass og design.

Motorn kan växla mellan gas och diesel som drivmedel. Båten har dessutom ett batteripaket på 500 kilowattimmar. Den nya båten kommer enligt Liegruppen att ge stora minskningar av utsläppen av koldioxid, omkring 50-55%.

Båten är 86 meter lång med en bredd på nästan 19 meter och på 4 553 bruttoton. Huvudmotorn är från MAN och på 6 000 kW.

Vi ankomsten till Norge ska Libas utrustas med snörpvad (ringnot) och trål med mera för att så fort som möjligt bege sig ut på fiske.

Läs också:

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.