Nordens stora fiskebåtar – Vilhelm Þorsteinsson EA 11

Vilhelm Þorsteinsson EA 11 är en av de senaste pelagiska fiskebåtarna som byggts för den isländska fiskeflottan. Ägare är fiskerikoncernen Samherji Ísland ehf. Samherji består av två separata koncerner med olika ägare. Dels isländsks Samherji Ísland ehf med Samherji hf som dotterbolag, dels Samherji Holding som är ett holdingbolag som hör hemma i Nederländerna. Koncernens huvudkontor finns i Akureyri.

Samherji hf är största ägare i Síldarvinnslan hf (SVN) med 44,64%, 100% av Útgerðarfélag Akureyringa ehf (UA) och 100% av Sæból fjárfestingafélag ehf. Síldarvinnslan hf (SVN) äger sin tur 100% av Runólfur Hallfreðsson ehf och 33% av grönländska Polar Pelagic A/S.

Samherji Holding kontrollerar 100% i Deutsche Fischfang-Union GmbH & Co KG (DFFU) i Tyskland och äger 100% av Onward Fishing Co Ltd i Storbritannien. Onward Fishing äger 50% i UK Fisheries Ltd som äger Euronor. Samherji äger vidare 61% i polska Arctic Navigations Sp. z o.o. som äger 50% i lettiska Batterfisa SIA. Nederländska Parlevliet & van der Plas är den andra ägaren av UK Fisheries och Batterfisa.

Huvudägare i Samherji Ísland ehf är barnen till Kristjan Vilhelmsson och Helga Gudmundsdottir som är kusin till Kristjan Vilhelmsson. Samherji Holding ägs av Baldvin Þorsteinsson som är son till Thorstein Mar Baldvinsson. 

Fiskebåten

Vilhelm Þorsteinsson EA 11. Bild: Samherji

Skrovet till Vilhelm Þorsteinsson EA 11 är byggt Karstensens Skibsværfts varv i Polen och bogserat till företagets varv i  Skagen för färdigställande. Båten är 89,07 meter lång och 16,60 meter bred med ett bruttotonnage på 4 139 ton. Det är en kombinerad pelagisk trålare och snörpvadsbåt.

Däcket är utformat på ett konventionellt sätt, med trålhanteringsutrustningen förskjuten mot babord och snörpvadsbingen på styrbordssidan.

Fiskhantering
Trålutrustning

Bild: Kongsberg

Trålvinschutrustningen är ett lågtryckssystem från Kongsberg Brattvaag, med dubbla 93-tons huvudtrålvinschar och sida vid sida ett par 102-tons nättrummor på akterdäck för Hampiðjan och FS trålar. En del av arrangemanget är också 48-tons bakändsvinschar och 16,50-tons vinschar för ändtråd, samt ett par nätlods vinschar monterade på aktergalgen. De två förtöjnings- och två ankarvinscharna är också från Brattvaag.

Snörpvadsutrustning

Snörpvadsutrustningen inkluderar dubbla 30-tons snörpvinschar och ett par extravinschar som en del av Kongsberg Brattvaag-paketet, med snörpvadshanteringsutrustning från Macgregor Triplex. Kraftblocket är Triplex 1020 med en dragkraft på 32 ton, plus att det finns en KNR-120 nätkran och en NK-6000 mellanliggande rullkran, samt ett par staplare. Macgregor Triplex har även levererat fördäckskranen KN-75 och fiskpumpskranen KN-60.

Fiskpumpar

Bild: MacGregor

Fiskpumparrangemanget är ett helelektriskt system från Macgregor Rapp, med ett par 20-tums fiskpumpar, två fiskslangrullar och två kabelrullar. Fångster pumpas över styrbords sida vid snörpvadsfiske och från aktern vid trålffiske. Fisken leds sen genom separatorn på främre däck och till de valda tankarna.

RSW-system

Vilhelm Thorsteinsson har en kapacitet på 3 340 kubikmeter i sina 13 RSW-tankar, vilket ger en lastkapacitet på cirka 3 000 ton. Ett automatiskt rengöringssystem för akvarium är installerat i tankarna.

RSW-systemet är ett dubbelt Johnson Controls (York/Sabroe) 1 500 kW-system med 1 290 000 kCal/h. kapacitet, och ett par 458 kW Johnson Controls underhållskompressorer. Installationen inkluderar fyra 525m3/h cirkulationspumpar och ett par 310m3/h kondensorpumpar. RSW-systemet använder fjärrstyrda RSW-ventiler med Eltorque-ställdon via Johnson Controls styrsystem.

Iras har levererat Vilhelm Thorsteinssons vakuumsystem, med tre 87 kW kompressorenheter och tre 3 000-liters tankar.

Framdrivning och elkraft

B33:45L. Bild: Bergen Diesel

Två stycken 3 600 kW Rolls Royce Bergen Diesel B33:45L6P utgör huvudmotor i Vilhelm Thorsteinssons maskinrum. De driver en Kongsberg KaMeWa CPP111A1-propeller med en diameter på 4 500 mm via en Flender GVL-1400-reduktionsväxel. Varje huvudmotor driver också en 2 300k W Cummins axelgenerator. Ytterligare kraft kan hämtas från en enda 840 kWe Mitsubishi hjälpmotor. Hjälpmotorn för stillaliggande i hamn är en 166 kWe John Deere 6068.

Under energikrävande fiskeoperationer, med vinschsystemet i bruk, är axelgeneratorerna inkopplade, och arbetar utifrån premissen att när full effekt krävs för vinschsystemet, finns det inte ett stort kraftbehov för framdrivning. Den dubbla huvudmotorn kan därför ge den kraft som behövs för både framdrivning och hydraulsystem. De två motorerna ger tillsammans också gott om kraft för tunga trålningsoperationer och levererar elektrisk kraft genom axelgeneratorerna.

Alla elektriska kraftsystem styrs av DEIF Power-Management-System. En samlingsskenas brytare är monterad på huvudcentralen, vilket gör att akterpropeller kan matas från axelgeneratorn och den främre propellern och fartygets övriga behov kan få kraft från den dieseldrivna generatorn.

Det elektriska kraftsystemet är utrustat för glidfrekvens (60-50 Hz), med hjälp av frekvensomvandlare för 400/440V och UPS statisk strömförsörjning/omvandlare för 230V. Detta gör att huvudmotorns och propellerns varvtal kan minskas med 17 %.

Förutom en standard 250 A elektrisk landanslutning är fartyget utrustat med en 1 100 A landanslutning för användning vid lossning,. Det ger tillräcklig kraft för båten, inklusive redskapshanteringsvinschar. Detta är det kraftigast landanslutningsaggregat som  Karstensens har levererat till ett fiskefartyg.

Styrsystem

Kongsberg levererade styrsystemen, med ett höglyftande klaffroder och Tenfjord SR 723 – 412 kNm styrväxel, samt de dubbla 950kW akterpropellerna och dubbla 1 300 kW bogpropeller.

Manskapsutrymmen

Bild: Karstensens

Vilhelm Thorsteinsson är ett utomordentligt bekvämt fartyg, med tre enkelhytter och tre dubbelhytter, var och en med eget badrum. Hytterna är placerade så långt som möjligt från propellern. Det finns två rymliga besättningslounger och ett mässrum, samt ett gym och en bastu. Maritime Montering har stått för inredningen.

Bild: Karstensens

Bryggan

Styrhytten är utrustad med El Pro-konsoler och Nor-Sap 1600-stolar. Varvets dotterbolag KS Elektro var elentreprenör för styrhytten.

Bild: Karstensens

Brimrún levererade nästan uteslutande Furuno-elektroniken i Vilhelm Thorsteinssons styrhytt, med en Brimrún Video Wall, plus tio 42-tums och femton 32-tums Oled-monitorer.

De viktigaste utrustningen för att söka efter fisk är de lågfrekventa 25 kHz FSV-25S, mellanfrekventa FSV-85 och högfrekventa FSV-75 ekoloden, plus banken av FCV-38, FCV-1900, DFF3 och DFF3D ekolod, alla från Furuno. Trålekolodet är en Furuno/Imagenex TS-337A enhet och det trådlösa redskapsövervakningssystemet är från Marport. Den aktuella loggen är en Furuno CI68.

Det finns ett Furuno FMD 3100 ECDIS-system och kartplotrar är ett par MaxSea Time Zero-enheter och en Olex 3D-set. Radarutrustningen är Furuno FAR 2218-X, FAR 2238-S och DRS4D-NXTX. Navigationsutrustningen är en GP-30 och ett par GP-170. FA-170 AIS och SC-130 gyrot är från Furuno och autopiloten är en Simrad AP70.

I kommunikationspaketet ingår Furuno VHF-apparater och en A3 GMDSS-installation, plus en Sailor KA V-sat kommunikationsset och ett Intellian TVRO Sat-TV-system.

Läs mer:

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Nordens stora fiskebåtar – Vilhelm Þorsteinsson EA 11”

Kommentarer är stängda.