Nordens stora fiskebåtar – TF-20-T Breidtind

TF-20-T Breidtind är den andra av tre demersala häcktrålare byggda för Nergård Havfiske AS i Tromsø i norra Norge. Den först byggda var TF-1-T Senja som levererades 2020. TF-20-T Breidtind var klar i januari 2022. Det är en båt på 4 172 bruttoton med en längd på 80,4 meter och en bredd på 16,7 meter.

TF-20-T Breidtind. Bild: Vard AS

Ägare

Ägare av båten är Nergård Havfiske AS som ägs till 79,3% av Nergård AS och 20,7% av Nergård Senja AS. Det förstnämnda bolaget ägs av Norsk Sjømat AS med 43,5% av aktierna, Nergård Invest Samherji AS med 39,9% och BTU Holding AS med 16,6%. Nergård Senja AS är ett dotterbolag till Nergård AS.

Ägare av Norsk Sjømat AS är Per Magne Gröndahl och Bjarte Tunold genom diverse holdingbolag. Bjarte Tunold äger också BTU Holding AS.

Nergård Invest Samherji AS ägs av tre Samherjibolag, nämligen Cr Cuxhavener Reederei Gmbh i Tyskland, Alda Seafood Holding BV i Nederländerna och Icefresh Gmbh i Tyskland. Ägare av dessa bolag är Baldvin Þorsteinsson som äger den internationella delen av Samherji-koncernen som samverkar med Samherji ehf på Island.

Trålaren

TF-20-T Breidtind är konstruerad och designad av Vard Design i Ålesund i Norge, skrovet byggt av Vard Braila SA i Rumänien och färdigställd vid Vard Brattvaag i Norge. Moderbolaget i denna koncern heter Vard AS och det är en del av det italienska varvsföretag Fincantieri.

Breidtind är försedd med ett komplett SeaQ-paket från Vard Electro som omfattar styrsystem för automation, brygga, kraftförsörjning med mera. Paketet omfattar SeaQ Integrated Bridge, SeaQ Micro Grid, SeaQ Energy Storage System, SeaQ Power Management System, SeaQ Integrated Automation System och SeaQ Green Pilot. et innehåller också SeaQs energilagringssystem som möjliggör återvinning av el från vinschar. Något som minskar energiförbrukningen. Elektroniken inkluderar ett ekolod och en dopplerströmgraf från Sonic och annan kommunikations- och navigationselektronik från Furuno.

Däcksutrustningen inkluderar två kranar, ett ankarspel, två kapstaner och ett sortiment av vinschar som allt har levererats av Seaonics. Till den övriga däcksutrustningen hör Markussen trålblock, ett Fossen-ankare samt luckor och ytterdörrar från Libra Plast.

Huvudmotor är en Bergen Diesel B33:45L8 medan de huvudsakliga hjälpmotorerna för elproduktion är två stycken Caterpillar 3512C med en Scania DI16M som nödkraftsaggregat. Propellern är från Rolls Royce med reduktionsväxel från Kongsberg Maritime AS. Även bogpropellern (thruster) är från Kongsberg Maritime.

Bergen Diesel B33:45

Utrustad för semi-pelagisk och bottentrålning och har även H&G bearbetnings- och hanteringsutrustning optimerad för fisk och räkor. Utrustningen inkluderar tankar för levande fångst kyl- och frysrum och en 390 kvadratmeter stor ensileringstank för bearbetning av biomassa i land. Fabriken levererades av Steel-X medan frysutrustningen är från Teknotherm.

Bekvämligheterna ombord inkluderar  25 enkelhytter, dagrum, mässytor och ett gym. Alla boendeutrymmen är utrustade för att minimera bullret utifrån. För nödsituationer är fartyget utrustat med ett brandsläckningssystem från Tyco Fire and Integrated Solutions, livbåtar från Survitec och en MOB-båt från Maritime Partner.

Läs mer:
Gilla Anders Svensson på Patreon!