Nordens stora fiskebåtar – VL-1-ØN Libas

Norges största pelagiska fiskebåt är VL-1-ØN Libas som ägs av Ligrunn AS. Det är i sin tur ett dotterbolag till Liegruppen Fiskeri AS som ägs av Liegruppen AS. Liegruppen omfattar utöver fiskeriföretagen också ett fastighetsföretag och ett bilhandelsföretag. Företaget ägs av familjen Lie, dvs Peder O Lie och hans barn som huvudägare med Geir Ole Lie och Gerd O Lie som minoritetsägare.

Hemmahamn för VL-1-ØN Libas är Straume i Øygardens kommun väster om Bergen. Kommunen består av mer än 450 öar, holmar och skär. Straume ligger på ön Litlesotra. Det är också hemort för Liegruppen AS.

VL-1-ØN Libas. Bild: Cemre Shipyard

VL-1-ØN Libas är på 4 552 bruttoton med en längd på 86,1 meter och en bredd på 18,8 meter. Byggdes på Cemre Shipyard i Turkiet efter ritningar som gjorts av Salt Ship Design i Norge. De har lagt stor vikt vid båtens utseende vilket ägarna också önskade:

Designet er gjort av Salt Ship Design på Stord, og de fikk i oppdrag å designe en moderne fiskebåt etter alle kunstens regler med minimalt utslipp og vakre linjer. Den skulle se ut som en yacht, og være i operativ drift om to år.

– Det koster det samme å bygge en båt med fine linjer som en stygg båt. Jeg tror også at en fin båt skaper større trivsel om bord for de som skal jobbe der, har Peder O. Lie uttalt til Skipsrevyen.

– Peder har sans for å bruke tid på å ikke bare gjøre det til en praktisk arbeidsplass men også lage noe som gjør at folk gleder seg til å gå på jobb. Vi ser jo at andre tar litt etter, og det er jo litt gøy, smiler Haldorsen.

Båten levererades till beställarna i mars 2021.

Utrustning

Libas har en MAN 6L51/60 6 000 kW huvudmotor. Motorn kan drivas av gas eller diesel. MAN står även framdrivningslinan  och propellern av typen MAN Alpha3000 som förbinds med motorn av en Renk RSVL-950 växellåda. De har också levererat MAN Cryo LNG-tankar på 350 kubikmeter.

MAN L+V51/60DF. Bild: MAN

Hjälpmotorer är Wärtsilä 9L20DF. Båten har även en Volvo Penta D13 EMG-HRB nödgenerator på 360 kW. Den har också ett batteripaket på 500 kW levererat av Corvus. Utrustad med thrustrar (sidopropellrar) från Brunvoll och ett Kongsberg SR722FCP styrsystem. GEPS Techno har levert stabilisatortankar och ballastvattensystemet av Norwegian Greentech. Radio och videosystem kommer från Zenitel och Konomar.

Bryggan. Bild: Cemre Shipyard

Båten är byggd för att fiska med både snörpvad (ringnot) och flyttrål. Däckskranarna och vinscharna för hanteringen av snörpvaden kommer från Karmøy Winch. De har också stått för fiskpumparna. Elektriska trålvinschar och annan utrustning för trålhantering kommer från Rapp Hydema. Den är utrustad för att kunna fiska med dubbeltrål. RSW-systemet är levererat av MMC First Process och innefattar bland annat en RSW-tank på 2 830 kubikmeter.

Fiskhanteringssystem. Bild: MMC First Process

Båten är byggd med sovplatser för totalt 16 personer.

Bild: Cemre Shipyard

Läs mer:

Gilla Anders Svensson på Patreon!