Ny HG 333 Isafold är snart hemma i Hirtshals

En ny HG 333 Isafold kommer snart att synas i Hirtshals. Rederiet Isafold A/S håller på att bygga en ny och de sista provturerna utanför Bilbao är avklarade. Ägare av Rederiet Isafold A/S är Lise Bjørn Jørgensen och Karsten Mølgaard. De sista arbetena och testerna förväntas vara klara under de kommande veckorna. Sen kommer nya Isafold att lämna spanska Zamakona Yards på väg mot hemmahamnen Hirtshals.

HG 333 Isafold. Bild: Zamakona Yards

HG 333 Isafold är 87 meter lång och 20 meter bred. Den kan lasta 3 800 kubikmeter pelagisk fisk som sill, makrill, blåvitling samt fiska med både trål och snörpvad. Från början beställdes fiskebåten av Henning Kjeldsen för att bli en ny S 349 Gitte Henning. När han efter att ha blivit dömd till böter för överträdelse av kvotkoncentrationsreglerna beslutade han sig för att sälja sina fiskerättigheter till bland annat Rederiet Isafold A/S som också köpte hans beställda fiskebåt. Med sina beräknade 4 750 bruttoton kommer nya Isafold att bli något större än S 264 Astrid och därmed Danmarks största fiskebåt.

Elektrisk framdrivning

En av de mycket speciella sakerna med det nya fartyget är dess framdrivningssystem.

Nya Isafold är det första fiskefartyget byggt med elektrisk framdrivning, där både de två propellrarna divs av högeffektiva elmotorer. Ett batteripaket på 1 130 kWh, som tillsammans med fem medelhastighets dieselgeneratorer från Yanmar säkerställer optimal kraftproduktion i alla operationer. Dieselgeneratorerna har katalytisk avgasrening i lokhet med nya GG 330 Carmona. De två propellrarna ger minimal energiförbrukning och god manöverbarhet, speciellt vid trålning.

Det är ett steg mot framtidens fiske, och fartyget är banbrytande på många sätt. Designerna bakom, Salt Ship Design, kallar den nya HG 333 Isafold för Danmarks modernaste fiskebåt.

ENTEC Evotec har levererat samtliga vinschar ombord. Även de har elektriska motorer. Även styrprogramvaran för vinscharna är från ENTEC. Det är dessutom möjligt att återvinna energi från vinscharna för att ladda batterierna ombord.

Däckskranar och fiskpumpar har levererats av SeaQuest och RSW-systemet av Johnson Controls.

HG 333 Isafold. Bild: Zamakona Yards

Nöjda köpare

Lise Bjørn Jørgensen och Karsten Mølgaard uttalar sig mycket positivt om den nya båten:

– Vi har gennemført en række prøvesejladser, og nu mangler der kun nogle justeringer, og udvendigt malerarbejde, før vi kan overtage et sikkert, moderne og energieffektivt fiskefartøj. Vi har været meget tæt involveret i byggeprocessen, og nu ser vi frem til at vende fokus på selve fiskeriet, siger CEO Lise Bjørn Jørgensen, der som allerede nævnt sammen med Karsten Mølgaard driver Rederiet Isafold A/S med hjemmehavn i Hirtshals.

– Det har været en fantastisk oplevelse at være ude og teste det nye fartøj og mærke effekten af at sejle diesel–elektrisk. Der er en verden til forskel med hensyn til støj og vibrationer, siger Karsten Mølgaard.

Läs mer:
Gilla Anders Svensson på Patreon!