Dubbelfel i norska Kystmagasinet

I Norge finns det flera stora tidningar om yrkesfiske. En är FiskeribladetFiskaren, en annan Kystmagasinet. Det som är förvånande med dessa stora tidningar är att de ofta brister katastrofalt i faktakontrollen. Exempelvis har Kystmagasinet nu två artiklar om danskt fiske med ett par rejäla faktamissar. De hade varit lätta att undvika bara genom att göra en sökning på Google.

I en artikel skriver de om Gule rev och belgiska bomtrålare. Problemet med den nyheten är att den är två år gammal. Det hela avslöjades 2014 då socialdemokraten Dan Jørgensen var Fødevareministrer. Han avgick 2015 och är inte längre minister. Danmark har numera en högerregering och ingen socialdemokratisk regering. Lätt att kolla upp. En liten googling bara.

Det andra felet återfinns i en artikel om nya HG 62 Beinur. Där påstås att den gamla Bainur sålts till det dansk företaget Gifico ApS som ägs av den svenska familjen Claesson. Claesson äger företaget men båten har inte köpts av Gifico ApS utan av familjen Claessons svenska bolag, Fiskeri AB Ginneton. Nåt Gifico AB finns inte. Idag heter båten GG 203 Ginneton och har svensk flagg. Det är idag Sveriges största fiskebåt. Utomordentligt lätt att kolla upp genom en sökning på Internet.

GG 203 Ginneton, tidigare HG 62 Beinur

GG 203 Ginneton, tidigare HG 62 Beinur

Jag finner det ytterst märkligt att norska fiskeritidningar med sina ekonomiska resurser inte klarar av en rimligt källkontroll.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements