Oinitierat om fiske i ETC

Tidningen ETC har översatt en artikel av George Monbiot som publicerats i den engelska tidningen Guardian. Ironiskt nog har de publicerat den under rubriken initierat för i verkligheten är det en totalt oinitierad artikel som jag tidigare skrivit om på min andra blogg, Svensson. Läs mer…

Advertisements

Världskulturmuseet sprider falska nyheter

Världskulturmuseet ska ha en föreläsning om laxodling. Den som ska prata är journalisten Mattias Göransson. Han är ansvarig redaktör för Tidningen Filter som publicerat en djup felaktig artikel om laxodling och industrifiske. Genom att anordna arrangemanget med Göransson ägnar sig Läs mer…

Märkliga nyheter i blekingemedia om tidigare fiskebåt

Blekinges törsta trålare har lämnat Nogersund skriver tidningar i Blekinge. Visserligen har Ceylon (tidigare SG 27 Ceylon av Hanö) uppenbarligen sålts, men båten har inte varit registrerad som fiskebåt sen 2016. Inget fiske har heller bedrivits i ägarens företag Bengtsson Läs mer…

Berlingske Business radar upp fel om kvotkungar

Berlingske Business listar de största kvotkungarna och försöker beskriva deras företag. Det mesta blir dock fel. Vilket är märkligt. Vi pratar ju ändå om en stor och ansedd affärstidning. Det borde faktiskt kunna göra ett bättre jobb och deras journalister Läs mer…

Dubbelfel i norska Kystmagasinet

I Norge finns det flera stora tidningar om yrkesfiske. En är FiskeribladetFiskaren, en annan Kystmagasinet. Det som är förvånande med dessa stora tidningar är att de ofta brister katastrofalt i faktakontrollen. Exempelvis har Kystmagasinet nu två artiklar om danskt fiske med Läs mer…

Okunniga journalister ger ofta fel information om fiske

Det är mycket få journalister som har någon som helst kunskap om yrkesfiske. Därför blir det ofta fel. Men vissa fel är helt obegripliga för de är så lätta att kontrollera. En Google-sökning och felet hade kunnat undvikas. I en artikel om Läs mer…