Största svenskbyggda fiskebåtarna genom tiderna

En del av båtarna byggdes enbart som skrov i Sverige, vilket gäller de största båtarna som byggdes på 1980-talet. I andra fall har båtarna byggts färdiga i Sverige. Jag har troligen missat en del båtar, kanske en del av dem som byggdes vid Karlstads varv, men också sådana som kan ha byggts i Kalmar. De allra flesta av de båtar som byggdes på 1980-talet finns dessutom kvar.

Veronica

Veronica

Namn, bruttoton, byggår, varv, kommentar

Veronica, 4 034, 1987, FEAB Marstrandsverken, enbart skrovet
KG 118 Skalaberg, 2 385, 1988, Bruces Nya Mekaniska, enbart skrovet
Genesis, 2 571, 1988, Bruces Nya Mekaniska, enbart skrovet
KG 662 Sundaberg, 2 354, Bruces Nya Mekaniska, enbart skrovet
M-225-H Havstrand, 2 066, 1987, Bruces Nya Mekaniska, enbart skrovet
GR 6-310 Regina C, 1 775, 1988, Bruces Nya Mekaniska, enbart skrovet
LK 429 Altaire, 1 590, 1987, FEAB Marstrandsverken, enbart skrovet
Ocean Castle, cirka 1 500, 1989, FEAB Marstrandsverken, enbart skrovet
Kinguk, 1 129, 1988, FEAB Marstrandsverken, enbart skrovet
Aqviq, 1 052, 1988, FEAB Marstrandsverken, enbart skrovet
Signe Helen, cirka 1 000, 1978, FEAB Karlstadsverken, enbart skrovet
GG 330 Carmona, 1 023, 2014, Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards
HF 13 Eldborg, 937, 1978, FEAB Karlstadsverken
GG 778 Lövön, 807, 2012, Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards
AK 70  Bjarni Olafsson, 729, 1977, FEAB Karlstadsverken
GK 606 Grindvikingur, 727, 1978, FEAB Karlstadsverken
GG 334 Timor, 485, 1974/75, FEAB Karlstadsverken/Hälsö varv
GG 778 Lövön, 447, 2001,Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards
GG 330 Carmona, 447, 2001,Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards
S 411 Sarah David, 447, 2003, Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards
S 412 Ronan Ross, 447, 2003, Tjörnvarvet, skrovet byggt på Riga Shipyards

KG 118 Skalaberg

KG 118 Skalaberg, nuvarande Ostrov Moneron när den hette Polar Princess GR14-49. I Skagen 2010. Foto: Benny Elbæk Dahl

När det gäller systerbåtarna till GG 334 Timor, GG 569 Vingaborg och UA 960 Abba så byggdes de vad jag förstår inte i Sverige utan i Flekkefjord i Norge.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Urban Bryngeld

    Även de nyaste Lövön och Carmona byggdes i Riga, inte Polen.

    Abba byggdes i Flekkefjord. Skrovet på Kvina och färdigställdes på det andra varvet. Idag är alla de olika varven i Flekkefjord ägda av Simek. De byggs kompletta båtar från kölsträckning till leverans där än idag. Nya Antares blev nyligen färdig, byggd komplett hela vägen av Simek.

    Timor och Vingaborg vet jag ej men med tanke på att de är systerfartyg mer eller mindre med Abba så är de säkert också byggda där…

    • Tack. Jag ändrar uppgifterna om Lövön och Carmona.

      Den information jag fått om Timor är att skrovet byggdes i Karlstad och färdigställdes på Hälsö. Finns bilder på den på Hälsö. Alla tre skulle säkert egentligen ha byggts i Sverige men Ljunglöf & Carlssons konkurs förändrade saker och ting. När det gäller Veronica så kan det eventuellt vara så att sektionerna till skrovet byggdes i Marstrand men att de sattes ihop på annat håll. Jag har också hittat uppgifter om att Vingaborg är byggd i Flekkefjord. Både Timor och Vingaborg finns kvar upplagda i Chile, men Abba sålde väl ni till skrot antar jag.