Ny norsk trålare och snörpvadsbåt från Karstensens

Fiskeriföretaget Halstensen har beställt en ny trålare och snörpvadsbåt från Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Den ska heta Gardar och ersätter en äldre Gardar som redan sålts. Den har sålts till Island dör den numera heter VE 292 Gullberg och ägs av Vinnslustöðin hf.

Halstensenkoncernen som hör hemma i Bekkjarvik består av moderbolaget Halstensen Holding AS som har en lång rad dotterbolag, däribland fiskeriföretagen Gardar AS, K. Halstensen AS och Halstensen Granit AS.

K. Halstensen AS äger VL-264-AV Slaatterøy och H-26-AV Manon medan Gardar tidigare ägt båten med samma namn och förmodligen ska äga den nybeställda båten. Både Slaatterøy och Manon är snörpvadsbåtar (ringnotsbåtar). Halstensen Granit AS äger fabrikstrålaren H-11-AV Granit.

Bild: Karstensens Skibsværft

Nya Gardar ska bli ungefär dubbelt så stor som gamla Gardar rent tonnagemässigt. Längden på båten ska bli 84 meter och den ska ha en dieselmotor. Åldermannen i familjen Halstensen, Inge Halstensen, har föga förståelse för naturgasdrivna fiskebåtar:

– Ja, vi bygger ny «Gardar» med dieselfremdrift. Vi kaller det drømmerier med fremdrift på LNG (flytende gass) og ammoniakk utvunnet av hydrogen. Nå er realismen i ferd med å overta, og vi er fortsatt avhengige av dieselmotorer. De blir bedre og bedre på effekt og utslipp, sier nestor i Halstensen-gruppen Inge Halstensen til Fiskeribladet.

Priset på den nya Gardar är omkring 400 miljoner norska kronor.

Läs också:
Gilla Anders Svensson på Patreon!