Sveriges enda kvarvarande fiskebåtsvarv

Det enda varv i Sverige som bygger fiskebåtar av lite större storlek är Ö-varvet AB på Öckerö. Varvet ingår en liten koncern där moderbolaget heter Öckeröborgen AB som i sin tur ägs av familjen Backman. Förutom Ö-varvet ingår också Hasslö Varv AB, Simrishamns Varv AB och Tenö Varv AB i koncernen. En stor del av sysselsättningen vid varven är underhåll och reparationer på den svenska marinens båtar och fiskebåtar. Dessutom äger de Donsö Engine and Shiprepari AB (DESAB) som utför underhåll och reparationer på fartyg till sjöss eller i främmande hamnar.

Den senaste fiskebåten Ö-varvet byggde var den nya GG 330 Carmona:

– Det var Ö-varvets fartygsbygge nummer 119 och en smått unik miljösatsning, med tydligt fokus på att skapa en grön fiskebåt. Ja, vi gläds åt att få vara med i byggnationen av Carmona, den första ”gröna” fiskebåt som byggs i Sverige, säger Dan Lovén.

– Carmona är byggd för att påverka miljön så lite som det är möjligt. Det betyder att skrovformen är utformad för att bränsleåtgången ska vara låg. En ny propellerlösning ökar effektiviteten under fisket, förklarar varvets HR-chef Dick Andersson och lägger till att de traditionella stålvajrarna till trålen är ersatta med moderna dynema-rep.

Från och med i våras ingår också Swedeship Marine AB i koncernen. Swedeship driver ett nybyggnadsvarv i Djupvik på insidan av Tjörn såväl som Swede Ship Composite AB i Hunnebostrand. Swede Ship Yachtservice AB är ett reparationsvarv i Göteborg som främst underhåller motorer. Varavt i Djupvik bygger båtar upp till omkring 50 meter i lättmetall medan varvet i Hunnebostrand bygger i kompositmaterial i längder upp till 50 meter.

Läs mer:
Gilla Anders Svensson på Patreon!