Nytänkande kan kanske lösa vissa problem

Det finns problem med att landa pelagisk fisk i Sverige. Det finns få mottagningsanläggningar och få fabriker för beredning av fångad pelagisk fisk. Dessutom kan det största pelagiska fiskebåtarna inte komma in i de flesta svenska hamnar där det är möjligt att lossa fisk.

Att bygga ut hamnar är besvärligt och tar lång tid. Att bygga beredningsanläggningar för fisk på land kräver en större kapacitet i fabrikerna än vad svenskt fiske kan leverera. Annars kan fabrikerna inte konkurrera med de anläggningar som redan finns i Danmark och Norge.

Det betyder att det inte finns några kommersiellt gångbara ekonomiska möjligheter att bygga fabriker som kan ta emot pelagisk fisk i Sverige för produktion av fileer och andra produkter till konsument. Några större beredningsindustrier för pelagisk fisk kommer därför med all sannolikhet inte att byggas.

Men det finns andra lösningar. I räkfisket bereds räkorna för konsument ombord på båten. Sedan säljs de färdiga som kokräkor till handlare, butiker och konsumenter. Det borde vara möjligt att agera likadant med pelagisk fisk. Dvs att fisken rensa, filéas och bereds ombord. Sådana fiskebåtar, pelagiska fabrikstrålare, är dock dyra att bygga och stora. De kräver stora kapitalinvesteringar. En annan lösning är transportfartyg med RSW-tankar eller ett så kallat moderfartyg, dvs en flytande fiskfabrik.

Moderfartyg

En lösning vore då att använda så kallade moderfartyg med beredningsfabrik ombord till vilken mindre pelagiska båtar kunde landa sina fångster. Dessa moderfartyg eller fabriksbåtar rensar, filéar och fryser in. Restprodukterna blir till fiskmjöl och fiskolja. Moderfartygen kan lasta de färdiga produkterna i containrar och leverera dessa vilken containerhamn som helst för vidaretransport till olika fiskindustrier.

Fabriker som är gjorda för produktion ombord på fiskebåtar är mindre än fabriker som byggs i land. Fisken som bearbetas är det lätt att hålla en bättre kvalitet på då landningarna kan ske oftare och med kortare resor.

En konsekvens att att använda moderfartyg är också att de pelagiska trålarna kan vara eller kanske måste bli mindre vilket minskar kapitalbehovet för att bygga pelagiska fiskebåtar. Det kan då också innebära att fiskerättigheterna sprids ut på fler innehavare med minskad koncentration som en följd.

Moderfartygen blir naturligtvis en slags monopol- eller oligopolresurs vilket gör att ägandet av sådana fartyg kanske bör vara kollektivt på något sätt.

Den här typer av lösningar finns på många håll i världen. Tidigare fanns det ett norsk-irländskt företag som arbetade på detta sätt i Mauretanien. Nu finns det aktuella fabriksfartyget, Ocean Fresh, i Oman där fisket går till på samma sätt.

I nordvästra USA och Alaska är detta vanligt. Där finns flera företag som delvis opererar på detta vis, exempelvis Trident Seafoods. Men det är vanligt även på många andra håll. Det finns även företag som har flytande fabriker för att hantera lax från laxodlingar.

Flytande fiskfabrik från USA:

Transportfartyg

Det finns också andra lösningar. Att bygga en pelagisk trålare idag kan var dyrt då det behövs RSW-anläggningar ombord. För att slippa det kan transportfartyg med RSW-anläggningar byggas. Då kan vilken trålare som helst fånga pelagisk fisk och och snabbt leverera fångsten till ett transportfartyg med RSW-tankar som kan föra fångsterna till land.

Många trålare skulle kunna leverera till samma transportfartyg som därefter går till en landningshamn. I princip behöver fångsten aldrig tas upp på den båt som fiskat den utan pumpas direkt till transportfartyget.

I räkfisket används kvotbåtar på det sättet. Räkan fångas med en annan trålare och tas sen ombord på kvotbåten. Så det är till och med möjligt att med dagens lagstiftning skulle kunna fungera på detta sätt i det pelagiska fisket också.

Fångsten kan tas med en båt och pumpas upp till ett transportfartyg. Det skulle gör det möjligt för fler att fiska pelagiskt och leverera fisk med en god kvalitet. Transportbåtarna skulle lätt kunna anpassas till att leverera till de små svenska hamnarna och fabrikerna. Även sådana system används av det US-amerikanska företaget Trident Seafoods.

Exempel på ett transportfartyg med RSW-tankar i Alaska.

 

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!