Vinterns affärer i det pelagiska fisket

En lång rad affärer har genomförts i det pelagiska fisket den här vintern. Och fler är antagligen på gång. Randi Fiskeri AB ska enligt uppgift sluta med fisket och sälja GG 562 Randi. Problemet med den båten är att den är för liten för det pelagiska fisket och i största laget för det demersala.

Västfjord Fiskeri AB som köpt en lite större båt än den nuvarande Västfjord från Norge. Den nya båten är också mycket modernare med klart bättre miljö ombord. Den gamla båten ska förmodligen säljas till Finland.

Bristol Fiske AB har sålt GG 229 Bristol till Danmark. Några av delägarna ska lämna fisket och de kvarvarande har enligt uppgift gått ihop med ägarna till GG 438 Clipperton för att köpa en ny båt. Beställningen kommer väl troligen att gå till Karstensens om det blir fråga om ett nybygge. Det betyder väl också att Clipperton kommer att säljas vad det lider.

Kristine Fiskeri AB har enligt obekräftade uppgifter sålt eller ska sälja NC 330 Kristin och har köpt eller ska köpa irländska SO 734 Aine. En viss osäkerhet råder dock om dessa uppgifter än så länge. Ägarna av Aine har för sin del beställt ett nybygge på Karstensens så den gamla båten ska i alla fall säljas.

På Donsö diskuteras vad jag förstår även möjligheter att förändra hamnen med hjälp av flytbryggor så att större båtar kan angöra.

S 364 RockallThemis Fiskeri och Astrid Fiskeri har, vilket jag skrivit om, beställt nya båtar på Karstensens. Lite större än de en nuvarande båtar de ska ersätta.

Dessutom ska enligt ännu obekräftade rykten Öckerö bygga ut kajen på Björnhuvudet så att Astrid Fiskexport som nu ligger i Rönnäng ska kunna flytta till Öckerö. Utöver det ska det enligt samma obekräftade uppgifter beredas möjligheter vid Björnhuvudet för de stora fiskebåtarna att ligga där istället för i Frihamnen i Göteborg. Kanske innebär det att en del svenskägda fiskebåtar inte behöver flytta till Skagen för att ha sin hemmahamn där.

Kanske flyttar de Fiskebäcksbåtar som idag ligger i Frihamnen i Göteborg ändå till Skagen som hemmahamn. Platsen på Björnhuvudet, om nu uppgiften jag fått stämmer, kan ju trots allt inte byggas ut för att rymma hur många båtar som helst. Fiskeri AB Ginneton har ju trots allt köpt en större båt, danska HG 62 Beinur, istället för den nuvarande GG 203 Ginneton. Ginneton ska säljas.

En annan pelagisk båt som är till salu är gamla GG 597 Midsjö, numera med namnet Midsjo och hemmahörande på Komorerna. Sannolikt har båten fortfarande svenska ägare. För närvarande befinner den sig i Las Palmas och verkar inte användas för något fiske alls. Men kanske den framöver kommer att användas till fiske i mauretanska vatten där en annan svenskägd fiskebåt redan finns, den tidigare GG 149 Kenya som numera har namnet Moya. Moya har också komorisk flagg.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

PS. Uppgifterna om Björnhuvudet, Donsö hamn och Kristin är mycket osäkra. Återstår att se om de är korrekta eller inte.

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!